11 Mar 2015

KARKAS #92: ROMANTIS

14 Februari 2015.

“Kenapa kopi ni pahit semacam je wak?”

Aku meletakkan pantas alas cawan di atas meja. Tadi aku minum kopi tu guna alas dia, pasal konon aku nak sejukkan kopi dulu sebelum minum. Punyalah macam budak-budak.

“Saya tak letak gula”, jawabnya selamba.

Aku menepuk dahi. Sempat juga tercengang dua saat. Pesen apa tak letak gula ni, pesen apa?!

“Relax and sit back. Takde pape jadi pun minum kopi tanpa gula”

“Tapi tak best. Tak manis. Tawar. Hambar. Kelat. Ha apa lagi? Baik minum air masak je”

Aku mengomel tanda tidak berpuas hati. Si dia masih bermuka tegak. Aku nak kata dia bermuka straight sebenarnya. Atau lebih tepat, tidak berperasaan.

“Kalau saya senyum, boleh maniskan tak kopi awak tu?” Si dia mengatur kata.

Aku tercengang tiga saat kali ni.

“Sepertimana aiskrim dan pasu disatukan, pisang dan cheese ditemukan, begitulah kita terikat dekat tanpa sempadan. Kopi dan gula ini tanda cinta kita. Terima kasih sebab jadi “kopi” saya”.

Si dia terus tersenyum. Dikeluarkan bekas gula yang disembunyikan di belakang kusyen. Tiga sudu kecil gula dimasukkan ke cawan dan dikacau perlahan.

“Happy 2nd wedding anniversary, my beloved”


Giliran aku pula tersenyum.

***

No comments:

Post a Comment