24 Mar 2015

KARKAS #129: BAYANG

Lewat pagi ini masa aku bangun tidur,  aku dah menggelabah beruk. Serius. Rutin pagi-pagi aku lepas bangun tidur mesti nak tengok cermin, bukan reti nak solat subuh dulu. Dasar manusia sia-sia aku ni.

Oh, pagi ni masa aku tengok cermin, aku tak nampak apa-apa. Adakah cermin yang rosak? Atau mata aku yang buta? Atau lampu bilik tak terpasang lagi? Tapi dah terang ni jadah apa nak pasang lampu bilik.

Aku belek-belek semula cermin. Mata aku tak buta lagi. Masih nampak batang tubuh aku. Masih nampak betapa bersepahnya bilik aku. Masih nampak, maknanya aku tak buta.

Cermin pun masih elok. Jangankan pecah retak pun tiada. Bayang bilik jelas kelihatan dalam cermin. Tapi bayang aku?

Ya, dari sinilah aku mula gelabah. Aku membelek-belek cermin dari atas ke bawah, dari depan ke belakang, dari kanan ke kiri, dari luar ke dalam. Aku mencari-cari mana pergi bayang aku. Aku panik. Runsing. Menggigil. Dan segala macam perasaan bercampur baur.

Aku lari menyelongkar almari baju. Dari setiap helaian pakaian itu aku selak mengintai, mencari. Tiada. Laci di bawah almari aku buka, aku campak setiap barang yang menyumbat dalam laci. Tiada. Aku beralih ke katil. Bawah katil itu aku intai, jengah-jengah, pun masih tiada. Di antara longgokan baju,  bantal, selimut, seluar dan seluar dalam atas tilam itu pun aku cari. Sama. Masih tiada.

Aku masuk ke tandas. Aku selongkar habis segala barang dan peralatan di tandas. Tak jumpa. Aku ke ruang tamu, sama juga aku selongkar ruang tamu yang sememangnya bersepah menjadi semakin kacau, macam baru lepas dilanda tsunami. Tetap tak jumpa. Hampir seluruh ruang rumah aku cari bayang aku dan jawapannya masih sama. Tiada, tiada dan tiada.

Aku menyelusuri jalan ke dapur dengan langkah longlai. Di atas meja, yang terletaknya di sempadan dapur, aku terjumpa sekeping nota. Tulisannya aku baca perlahan;

SEANDAI NANTI KAU SEDAR BAYANGMU TAK LAGI KAU TEMUI, KETAHUILAH SAAT ITU KAU TELAH MATI.

Aku terduduk. Di ruang dapur, di hadapanku, tergantung satu jasad bergoyang-goyang halus ditiup angin kipas. Dan kini aku telah temui, bukan bayang tetapi jasad sebenarnya yang aku cari. Jasad aku, yang malam tadi aku perlakukan begitu.

Nota itu, aku yang tulis malam tadi sebab aku tau, lepas aku bangun pagi mesti aku nak mengadap cermin muka lagi, setiap hari. Dasar manusia sia-sia aku ni.


***

No comments:

Post a Comment