24 Mar 2015

KARKAS #127: JASMIN

Nama aku Laila. Siapa yang tidak kenal aku? Murid perempuan yang paling cantik di Sekolah Kebangsaan Chubadak. Rambut kerinting kenyalku yang menjadi idaman setiap gadis. Jelas ternyata perasaan cemburu di mata mereka melihat rambutku melantun-lantun di bahuku bilabaku berlari. Jika dipanah suria, rambutku bersinar keperangan.

Walaupun begitu, aku tetap mencemburui dengan keanggunan Jasmin. Jasmin dan aku merupakan kawan karib sejak tadika lagi. Perwatakan Jasmin yang lemah lembut sering membuat aku mahu menjadi seperti dia.

Aku perasan Jasmin selalu menemani Mustafa mengintai aku di balik pokok ara itu. Mustafa merupakan pelajar contoh di sekolahku. Dia murid yang baik. Hampir semua murid perempuan di sekolah ini menaruh harapan untuk menjadi kekasihnya. Termasuklah aku. Namun, aku simpan sahaja niatku kerana persahabatan aku dan Jasmin lebih berharga.

Pada satu hari, Jasmin datang ke kelasku dan mahu aku mengikutnya ke pokok ara tersebut. Katanya ada seseorang mahu berjumpaku. Bila aku tanyakan siapa, Jasmin hanya menjawab "Mr. M". Aku pasti Mr. M itu merujuk kepada Mustafa.

Perasaan aku bercampur aduk. Gembira kerana Mustafa mahu berjumpa dengan aku. Aku pasti dia mahu meluahkan rasa cintanya terhadap aku. Tetapi terselit juga rasa bersalah terhadap Jasmin. Aku sayangkan Jasmin. Tapi aku juga mencintai Mustafa. Yang mana satu harus aku pilih?

Sengaja aku memberi alasan untuk ke kantin sebentar untuk membeli keropok lekor. Sedangkan aku mahu sedikit masa untuk berfikir dahulu. Dan akhirnya aku membuat keputusan untuk memilih Jasmin. Aku tidak sampai hati untuk mematahkan hati sahabat aku itu.

Aku dan Jasmin tiba di pokok ara itu. Terlihat Mustafa berdiri di bawah pokok itu sambil memegang satu bungkusan putih yang berdarah. Tidak aku sangka Mustafa mahu hadiahkan hatinya kepada aku. Hati yang telah menjadi idaman aku.

Namun aku tetap dengan pendirian aku. Biarlah aku tidak dapat hati lelaki idaman aku, asalkan kawanku bahagia.

Di saat Mustafa mahu melafazkan kata cintanya, aku terus merampas bungkusan putih itu dengan rakus dan mengeluarkan hati Mustafa yang berdebar-debar itu lalu aku memasukkannya ke dalam mulut. Mustafa dan Jasmin tergamam melihat perlakuanku. Aku mengunyah bersungguh-sungguh dengan harapan Mustafa tidak akan menyukai aku lagi. Selepas menelannya, aku terus berpusing dan meninggalkan mereka berdua. Aku tidak mahu mereka melihat air mata aku. Aku tidak mahu Jasmin tahu yang aku buat semua ini untuk dia.

Biarlah Jasmin membenciku. Aku mahu dia bahagia bersama Mustafa.

"Inilah peluang kau Jasmin. Jangan lepaskannya."

***

No comments:

Post a Comment