11 Mar 2015

KARKAS #40: KAWAN PENULIS

"Wei,ni buku kawan aku ni" kata Padil kepada aku. Aku membelek 2-3 buku yang  kawan aku tunjuk tadi. Buku berjudul Lumat,cerpen terbaik 2014 dan satu lagi aku tak tahu apa tajuk dia. Nama penulis jasad,bob dan abul tertulis pada kulit muka hadapan.

"Power ni. Power ni. Cover cantik ni mesti isi pun cantik. Tunggu apa lagi belilah. Alang palang penulis tu ada kat sini. Boleh dapatkan tandatangan kawan kau tu." Aku mula mengatur langkah. Padil mengangguk tanda setuju.

"Wei,kenal aku tak? Power laa korang keluar buku dah sekarang. Femes laa tak lama lagi,no. telefon makwe jangan makan sorang! Kongsi-kongsi laaa." Padil mula menyapa. Steady. Gaya macam dah lama kenal.

Tetapi aku lihat air muka abul bob dan jasad kehairanan. Seperti langsung tidak mengenali mamat tersebut. Tapi senyuman tetap diberi. Padil cover malu dan cepat cepat blah.

"Kampit patutlah tak kenal aku. Kami mana pernah jumpa. Borak pun kat wasep cmne nak kenal." Bebel Padil seorang diri sambil menunjuk group wasep Geng Buku pada telefon pintar dia. Aku cuma mendiamkan diri aja. Kadang kadang aku suruh dia sabar sambil menepuk bahu.

***

No comments:

Post a Comment