14 Mar 2015

KARKAS #108: JATUH

Sudah terlalu lama rasanya aku tidak kejatuhan.

Di balik tabir imaginasi, walau dari setinggi mana sekalipun aku jatuh, aku pasti akan cuba bangkit kembali, menyapu pergi debu-debu pada tubuh dan menapak perlahan selepas beberapa regangan otot dan memastikan tulang-tulang terletak pada tempat seasalnya.Di atas pentas kesedaran diri pula, pada setiap kali kejatuhan, pasti langit akan bergema dengan lagu Bangkit hasil komposisi trio D.J. Fuzz, Altimet, dan Salam yang datangnya entah dari mana.

Tetapi, mungkin sahaja kerana sudah lama aku tidak berasa "jatuh" -- lupa pada setiap tertib seadanya; kesan dan akibat di sebelum, semasa, dan selepas. Lupa pada segala hukum fizik dan hukum alam; graviti, inersia, daya, dan seangkatan. Lupa pada qada' dan qadar; jaluran kemungkinan yang pelbagai.

Lupa yang selama ini, aku mungkin sahaja meniti kepulan awan yang indah -- berlatar-belakangkan kepingan pelangi Xbertujuh warna cantik melengkung -- tetapi sebenarnya cukup rapuh.

Saat segalanya melerai ke bawah kerana tidak tertampung segala berat yang disusun bertimpa-timpa ke pundak (dan badan yang sedia berat), terhumbanlah aku dari taman permainan jiwa rasa nun jauh di atas sana, menjunam ke permukaan bawah, disusuli gema muzik ♪ bangkit! bila ditolak jatuh, bangkitlah semula, bangkit! bila diluka nanti, pulihlah semula, bangkit! biar bersusah dulu, nanti senang semua, sakit pada luka, akan pulih semula ♫

Sedang aku di udara, mata tertutup rapat namun ada airmata yang tidak sempat diseka melayang terbang kerana arus deras udara menerjah bagai gila pada kelajuan yang tidak tercatat sementelahan otak berkira-kira ini semua sudah dijangka, mengabaikan aku pada satu lagi keadaan, permukaan yang bakal dihempas tidak semestinya rata. Nah, di bawah sana, berceracak tiang-tiang setajam pisau tinggi belaka, bersedia menghunus tubuh badan lalu menceraikan setiap bahagian menjadi ketulan yang tidak mungkin bercantum kembali.


Aku, cubalah bangkit semula (?)

***

No comments:

Post a Comment