17 Mar 2015

KARKAS #111: LAYANG-LAYANG

Petang itu ibu membaca aku ke sawah yang telah kering, perlahan-lahan ibu mengeluarkan sebuah layang-layang yang sederhana besarnya dan sangat cantik. Aku teruja, melompat-lompat ke gembiraan.

Selepas beberapa kali percubaan, akhirnya aku berjaya menerbangkan layang-layang itu dengan sempurna. Gah ia terbang membelah awan. 

Ibu hanya tersenyum, seraya tangannya mengawal layang-layang itu dari jatuh menyembah bumi.

"Adik, mak akan biarkan adik bebas memilih jalan hidup adik, bebas tanpa lepas sama seperti layang-layang itu dan bila adik hilang arah InsyAllah emak akan bantu adik." Aku senyum seakan memahami kata-kata emak tapi hakikatnya aku masih teruja dengan layang-layang itu.

Kini emak telah tiada, aku bagaikan layang-layang putus tali. Tiada arah menanti waktu untuk menyembah bumi.

***

No comments:

Post a Comment