14 Mar 2015

KARKAS #103: TANPA TAJUK

Pulangnya ketika embun jantan sedang galak dirembes langit, menjemput dingin malam nan syahdu sebaik enjin kereta dimatikan. Yang kedengaran hanyalah bunyi unggas yang setia menjadi bunyi latar alam di kawasan bukit persendirian di pinggir kota di mana banglo empat tingkat ini tersergam indah.

Di dalam persekitaran itu, aku menjadi satu bersama alam. Memerhati gerak-geri sasaran dari kejauhan menerusi lensa binokular mod malam, di antara pepohon hutan sekunder yang masih terpelihara di sekeliling banglo ini.

Selepas seketika, lampu rumah yang tadinya menyala satu persatu menyambut kepulangan sasaran mula dimatikan berperingkat. Suasana malam terus menghambur keseluruhan banglo tersebut, menjadikan ia seperti satu set filem seram dengan kabus yang tiba-tiba kelihatan jelas menyeliputi seluruh kawasan bukit itu. Aku keluar dari persembunyian dan menyusup perlahan menuju ke laman rumah. Di dalam pandangan yang berbalam itu, aku ketemukan pintu belakang untuk menyelinap masuk menerusi dapur.

Profesion ini sudah pasti menjadikan aku seorang pemecah rumah paling ampuh. Tiada satu pun sistem keselamatan yang tidak dapat aku atasi. Saat pintu terkuak, tangan sudah siap-siaga menggenggam sepucuk Walther PPK bersuakan peredam bunyi. Aku tuju sahaja ke tingkat atas di dalam rumah yang bercahaya malap di beberapa bahagian. Ketika aku menolak perlahan pintu bilik tidur utama dan tangan sudah sedia menarik picu untuk memuntahkan peluru menembusi tengkorak sasaran, tiba-tiba langkah aku mati, kejap pada lantai ibarat dipakukan.

Sasaran sedang lena terlentang dipeluk isterinya dari sisi kanan sementara sisi kirinya pulanya dipeluk seorang anak lelaki kecil, mungkin berusia antara tiga ke empat tahun. Seorang lagi anak perempuan kecil berpaut pada pinggang di celahan ruang antara sang isteri dan sasaran.


Aku mungkin seorang pembunuh profesional. Tetapi aku masih ada kod yang aku turutkan. Jari di picu berdenyut perlahan. Muncung pistol meleret turun dan naik dalam kegeletaran. Malam ini, segalanya tampak tidak jelas.

***

No comments:

Post a Comment