14 Mar 2015

KARKAS #102: BUDAK PRAKTIKAL: JAGA MESIN

Hari ini adalah hari ke empat aku praktikal kat sini. Ramai lagi masih aku tak kenal. Dan kerja yang supervisor aku bagi cuma lah trim part part kereta. Layankan aje lah.

Aku kerja di sebuah kilang di shah alam. Dan kebanyakan pekerja kat kilang ni berasal dari Nepal. Pekerja Nepal ni lebih murah berbanding dengan pekerja tempatan. Sebab tu ramai pekerja dari Nepal.

Disebabkan diorang ni murah, cakap melayu memang tak tahu sepatah haram la. Cakap english pon "okay" dengan "yes" je la. Kalau pandai sikit, ada la extra lagi.

Sedang aku trim part ni, ada sorang akak melayu ni tanya aku. " Adik pandai jaga machine?" Sambil tunjuk ke arah machine injection moulding.

"Tak tahu lagi kak." Balas aku.

"Oh, nanti encik sofi kau ajar la tu. Kau tunggu je la."

"Haa. Baiklah kak."

Lepas tu dia blah. Aku pon tak tau apa motif dia. Saje nak sembang la tu. Aku sambung kerja aku lagi. Then selang berapa minit, ada sorang pekerja Nepal datang ke arah aku.

Sampai-sampai je kat aku dia terus tanya. Aku pon dengar je la loghat entah apa dia.

"Jaga machine?"

"Err. Saya tak tahu la. Hee." Jawab aku nak tak nak.

"No no. English please. I'm new."

Ah sudah. Tak melayu plak. Tp not bad english dia. Boleh la tu. Aku pon jawab la.

"Haa. I'm sorry. I dont know how to handle this machine."

"No no. Sikit sikit. I'm new."

Aik. Tu reti bahasa melayu tu. Sikit sikit okay la tu. Aku pon bangang cakap bahasa English mcm ckp dgn lecturer.

"Ha. I don't know."

"Jaga machine? You don't know? " balas nepal tu sambil isyarat tangan yang aku lgsg tak tu apa mksd dia.

"I dont know !"

"Jaga machine? Here here. You dont know."

Cilakak nepal ni. Aku tak tahu tu maksud dia tak tahu la. Aku pon terus la bertekak dengan dia macam ayam dengan itik. Aku tak faham dia tak faham.

Then tiba-tiba ada tgn menyentuh bahu aku. Aku pusing then ada sorang officier kilang tu. Aku rasa dia selalu kerja kat sebelah tempat aku.

"Dia cari saya lah. Apa kamu ni?"

Aku pon pelik. Aku terus tengok name tag dia ada tertulis.

JAGHEMAN SINGH


Celaka tol.

***

No comments:

Post a Comment