14 Mar 2015

KARKAS #94: ANGIN

Pernah duduk diam di balik bangunan tinggi di kantor-kantor sibuk, di balik bangunan pencakar langit yang tidak punya signifikasi kepada kita-kita yang hanya ibarat debu berterbangan ditiup angin liar yang bertiup kencang? Bila mana tibanya momen-momen yang membuatkan kau berfikir tentang kisah-kisah yang dibawa oleh deru perlahan bayu waktu senja, atau cerita-cerita yang dibisik halus oleh angin laut yang membawa bau garam yang mengintoksikasi?

Aku selesa untuk duduk diam apabila minda aku terlampau berat untuk diasing-sisihkan perkara yang perlu aku jadikan sebagai prioriti dan sebaliknya. Dan masa-masa sebegini, apresiasi aku jatuh semuanya pada sang angin. Pada semua yang bertumpang harap padanya untuk bergerak. Burung-burung yang berterbangan bebas, debunga yang mencari ruang untuk bercambah; perkara-perkara sebegitu.

Kerana, kadangkala perkara yang bermain dalam minda aku pabila aku perlu berhadapan dengan karenah manusia yang mencengkam, adalah manusia itu tak ubah seperti angin. Ada masanya berubah haluan mengikut apa yang telah Tuhan tetapkan. Ada kalanya setenang-tenang ciptaan, dan ada masanya penghancur segala.


Dan ingatlah, kerana aku juga tergolong dalam golongan sebegitu. Aku juga seperti sang angin yang boleh berubah haluan bila-bila masa sahaja. Dan suka untuk aku khabarkan, jangan dicabar tenangnya angin, kerna angin yang tenang itu juga boleh menjadi seliarnya.

***

No comments:

Post a Comment