17 Mar 2015

KARKAS #116: ISNIN

Isnin. Aku bangun seawal pagi untuk bersiap-siap memulakan perjalanan menuju ke tempat kerja. Walaupun malam semalam aku tidur agak lambat. Lambat kerana aku tidak suka hari Isnin makanya aku cuba untuk melambatkan proses bertukar hari dengan berjaga hingga lewat malam. Aku tahu aku bodoh. Tetapi itulah aku, seorang budak pejabat yang tidak sukakan hari Isnin. 

Dari rumah aku berjalan kaki ke stesen LRT Tasik Selatan. Dari situ aku terus menuju ke Masjid Jamek untuk membuat pertukaran laluan menuju ke Bangsar. Sedang kesemuanya beratur panjang untuk menggunakan 'escalator', tiba-tiba aku dirempuh dari belakang. Rempuhan itu menyebabkan aku tertolak seorang makwe di depan yang juga mengakibatkan tolakan demi tolakan berlaku hingga ke baris yang paling depan. 

Aku yang hampir jatuh terduduk lekas menoleh ke belakang mencari punca. Dapat aku lihat seorang Bangla dengan sebuah beg besar tenang memotong barisan. Aku jadi marah. Marah aku tanpa kata-kata sebaliknya sebuah penerajang singgah ke rusuk kanan Bangla tadi. Dia hanya tertunduk menahan sakit. Dalam dia tertunduk, aku sempat menujah satu lagi sepakan tepat pada kepala. Mujurlah waktu itu dia menunduk maka memudahkan aku untuk menyasarkan pada bahagian berkenaan. Dan mujur juga aku hanya mengenakan kasut Converse pada pagi itu. Dia mengerang kesakitan, aku menahan sakit pada kaki. Mungkin jari-jari kaki tersalah urat ketika membuat aksi sepakan sebentar tadi. Orang ramai mula riuh. Ada yang menarik aku, ada juga yang cuba memapah Bangla tadi untuk kembali bangkit.

Aku bertambah geram. Barisan yang tadi terbentuk kemas kini mula berpecah kekalutan. Semuanya gara-gara aku. Aku rentap tanganku yang dipegang oleh seorang Mat Saleh dan terus aku berlari anak untuk melompat sambil melakukan sepakan sekali lagi. Tetapi kehadiran sekumpulan Bangla yang entah dari mana datangnya memaksa aku berhenti dari meneruskan niat tadi. Sepuluh orang berkumpul menuju ke arah aku. Ada boroi, ada kurus, ada tegap. Tiada siapa pun yang berani menahan kemaraan mereka waktu itu. 

Aku sangkut tak boleh lari. Rasa marah yang membuak sebelumnya kini hilang serta merta. Kedua belah tanganku dipegang sebelum satu tumbukan padu ditujah ke muka. Sakit macam babi. Tulang pipi sebelah kanan rasa macam nak hancur. Kulit muka rasa berdesing. Rasanya tiga empat kali aku kena dekat muka sebelum aku tersembam dilepaskan ke lantai. Sepertinya ada darah yang hadir di tepi bibir. Aku dapat rasakan ia mengalir perlahan tapi aku tak mampu untuk mengesat. Malahan tiada siapa pun yang datang mengangkat aku. Sekumpulan Bangla masih ada di sekeliling. Bangla yang aku kerjakan tadi kini berdiri gah sambil tersenyum ke arah aku. Aku dapat rasakan, dia ingin menghayun satu sepakan ke muka aku. Aku pejamkan mata menanti kesakitan yang bakal tiba. 

Dua tiga minit terpejam sebelum aku membuka mata berpisat-pisat. Di sebelahku ada Angah sedang tidur. Aku perhatikan jam yang mula menggenap ke angka enam. Pagi Isnin. Aku benci Isnin.

***

No comments:

Post a Comment