11 Mar 2015

KARKAS #39: PENTAS

Phewwwitttt!!

Bunyi siulan nyaring kedengaran diiringi tepukan gemuruh para penonton yang hadir pada malam itu menghangatkan lagi suasana di dalam dewan. Di atas pentas gah dia berdiri berseorangan. Laju dia menuturkan kata. Habis semua kaum dipukul rata. Gelak sakan penonton yang terdiri dari pelbagai kaum. Sedang dewan dipenuhi dengan gelak tawa, ada seorang insan hanya duduk cuba menghadam tiap patah kata dari seorang pelawak di atas pentas.

“Chineseeeeee...” hanya sepatah kata yang diucapkan di atas pentas sambil matanya dikecilkan ala-ala Cina.
Habis bergegar seluruh dewan akibat gelak ketawa yang terhambur keluar dari jiwa-jiwa yang dahagakan keceriaan. Cukup sekadar satu perkataan sudah mampu mengundang tawa yang maha hebat. Dia di kerusi yang paling hadapan semakin bingung. Begertapan giginya menahan marah. Entah di mana lawaknya. Sebaliknya dia merasakan terhina dengan lawak-lawak berbaur perkauman.

Pantas dia bangkit meluru ke pentas dengan kedua tangannya didepakan. Tangan yang didepa segera diletakkan menyentuh permukaan pentas. Bergegar seluruh pentas dengan seorang pelawak yang tadinya membodohkan sekumpulan manusia kini merangkak ketakutan seorang diri di atas pentas. Tiada lagi lawak bodohnya melainkan hanya dia yang terlihat sedemikian.

PUUFFF!!

Hilang pentas dihilangkan lelaki misteri berambut panjang. Keesokannya gempar berita kehilangan seorang pelawak terkenal.
—Russell Peters.

***

Margolas: Abul Junosid

No comments:

Post a Comment