14 Mar 2015

KARKAS #99: INDAH

"Marah lagi ke? Sampai hati awak. Ikutlah mana awak rasa betul." Indah menarik muka, barangkali sudah letih memujuk aku yang dari tadi membatu. Macam-macam cara Indah lakukan untuk menarik perhatian tapi aku hanya bermain telefon.

Suasana sunyi biarpun kami dikelilingi umat manusia lain yang rancak bersembang. Indah menyedut teh o airnya hingga habis seraya itu sempat menjeling aku di hadapan.

Aku masih kaku, tiada segaris senyuman pun terukir di romanku. Sunyi antara kami dipecahkan oleh seorang abang yang datang membawa dulang makanan. "Ni, nasi putih dua, tomyam campur dan telur dadar. Jemput makan iya." Kata abang itu dengan sopan. Aku sekadar senyum.


Tanpa menghiraukan Indah, aku terus menikmati hidangan makanan tadi dengan rakus, setelah habis separuh nasi baru aku perasan yang Indah langsung tidak menjamah makanannya. "Makan atau awak balik jalan kaki." Tegas suara yang keluar dari mulutku. Indah protes, pinggan berisi nasi di tolak. Aku senyum dan kata, "Jamahlah nasi tu, sayang." Satu kenyitan mata aku lepaskan pada indah. Indah tersipu malu dan malam kami kembali bingar seperti manusia lain.

***

No comments:

Post a Comment