24 Mar 2015

#KARKAS 123: KEPUASAN

Matanya memicing meneliti mata pisau yang tajam berkilat. Dell memperkemaskan pegangan pisau di genggaman. Di hadapannya terdapat tiga manusia. Masing-masing dengan tangan yang terikat, duduk melutut dengan kepala setiap daripada mereka disarungkan kain hitam.

Perlahan-lahan Dell melangkah membuat beberapa pusingan sebelum berhenti di belakang mereka bertiga. Bermula dari kanan, Dell mendongakkan kepala salah seorang daripada mereka. Dell menusuk pisau tepat pada bahagian kanan rengkung.

“Ini untuk orang yang dah tahu tapi masih berlagak tak tahu dan terus-terusan buat seperti dia tidak tahu.” Ujarnya perlahan. Perlahan-lahan dia menoreh dari kanan hingga ke kiri rengkung. Darah memancut keluar. Pisau masih kemas di genggaman. Jatuh terjelepok lelaki berkenaan. Kini matanya beralih kepada lelaki di tengah-tengah.

“Ini untuk yang dah tahu tapi simpan sorang-sorang dan rendah-rendahkan orang yang tidak tahu.” Dengan cara yang sama, Dell mengelar leher lelaki berkenaan tanpa sebarang masalah. Kini tumpuan sepenuhnya diberikan kepada lelaki terakhir.

“Ini untuk yang dah tahu. Untuk yang dah sebar pengetahuan semata-mata nak orang tahu yang dia tahu. Nak orang tunduk dengan apa yang dia tahu.” Dell mencucuk terus pisau berkenaan ke tengah halkum. Terdengar bunyi tulang-tulang kecil berlaga. Direntapnya ke atas namun tersekat dek tulang-tulang halus. Darah memercik hebat. Naik dan turun pisau itu diperlakukan oleh Dell. Menghancurkan rengkung lelaki berkenaan sebelum dilepaskan menyembah lantai.

“Dan ini, untuk orang yang sering tak puas hati dengan semua benda.” Pantas Dell menikam perutnya sendiri. Menghamburkan sisa-sisa yang ada sebelum mati terduduk melutut.

***

No comments:

Post a Comment