17 Mar 2015

KARKAS #114: AMUK ii

Aku semakin ragu-ragu dengan Wahi. Aku sudah bertemu Darma kelmarin. Darma sudah ceritakan semuanya selepas aku menerima serangannya bertubi-tubi.
"Manusia sebenarnya penjajah. Kalian datang dan memusnahkan semuanya. Membunuh anak-anak kami. Ketika kami memohon jalan damai, tiada siapa yang peduli. Sekarang apabila manusia sudah diambang kejatuhan, kenapa permohonan damai itu perlu aku perkenankan?" Lelaki separuh manusia dan separuh serigala itu menyeringai marah. Namun, kami berdua telah mencapai kata sepakat untuk menghentikan peperangan yang tidak menguntungkan. Dan hari ini Wahi mengadu yang puak Ashman terus membunuh. Bila mana aku tidak percaya, Wahi bernekad untuk memerangi aku.
"Aku rasa, Wahi bukan manusia." Walaupun aku kecewa dengan sahabatku, Wahi tapi itu bukan ruang untuk Darma menghukum lebih-lebih lagi dia dari puak Ashman yang selama ini aku perangi.
"Aku kira, lebih baik kau jaga bahasamu, Darma."
"Aku pernah berdepan dengannya. Aku kenal baunya." Ya, aku jadi marah.
"Aku rasa, keputusan untuk berdamai dengan puakmu adalah kegagalan aku!"
"Manusia memang bodoh. Sudahlah menyimpan iblis, sombongnya pula dihidang sekampung!" Pencak bertingkah pencak. Cucuk sanggul pemberian nenda Runika tercampak entah kemana. Aku cedera dan Darma juga.
--
Disebalik pohon meranti ada yang memerhati dan tersenyum sinis.
"Aku kira, ini kejayaanku."

Sambung--

***

No comments:

Post a Comment