24 Mar 2015

KARKAS #135: CEMPAKA

Turun naik nafsuku, saat mata yang meliar ini tiba-tiba tertumpu pada satu tubuh separa bogel di bawah suluhan lampu.

Aku lihat, mulut lelaki separa bogel itu terkumat kamit seolah-olah membaca sesuatu. Dia menoleh ke kiri dan kanan lantas merapati sebatang tiang lampu lalu mengeluarkan senjata tujuh incinya dan memancutkan air kencing.

"Siot! Sah lelaki ni gila." Omel aku yang berada di sebuah stesen bas. Jarak aku dengan lelaki gila itu tidak jauhlah mana.

Malam itu, tiupan angin tidak seperti biasa. Sejuk hingga menaikkan bulu roma. Sesekali perasaan takut itu hadir tapi cepat-cepat aku tolak.

Hari sudah larut malam, aku sendiri di stesen bas. Lelaki gila itu juga masih di tiang lampu. Aku mula risau, dalam hati berdoa agar adik tidak lupa menjemput aku di sini.

"Kenapa lelaki itu jadi gila?" Soalku dalam hati.

"Sebab dia mungkir janji" Soalan aku dijawab dengan suara ayu di iringi bau wangi bunga cempaka. Aku tidak menoleh, peluh jantan tiba-tiba jatuh seperti hujan.

"Janji apa?" Soal aku lagi, ingin tahu.

"Sumpah mati cinta kami."Jawab suara itu. Suasana jadi sunyi, lelaki separa bogel itu tadi meluru ke arah aku.

"Aku minta maaf, tolonglah. Jangan ganggu aku. Kau hantu, aku orang mana boleh kawin." Lelaki itu merayu-rayu.

Kali ini rasa takut aku naik seganda lagi, pertama takut kerana suara ayu dan bau wangi. Kedua lelaki separa bogel itu, hampir nak terkelur mata ini melihat alat sulitnya, loya pun ada.

Dengan sedikit keberanian, aku berniat untuk lari dari situasi itu. Aku bangun lalu menoleh kebelakangan. Gugur jantung aku apabila melihat sepasang mata merah dengan rambut mengerebang dan wajah yang hodoh.


Aku rebah.

***

No comments:

Post a Comment