24 Mar 2015

KARKAS #134: TANDA KOMA

Perlahan Caca menurunkan cermin matanya ke tepi, diambil sehelai tisu lalu diseka air mata yang hampir semahunya ingin memuntahkan isi. Lantas, dia mengukir sebuah senyuman kelat. Keluahan demi keluhan terhasil tanpa sedar.

“Kenapa apa yang aku jangka mesti terjadi, lagi?”

Caca mengeleng-geleng kepala seperti tak percaya.

Namun, itulah hakikatnya. Itulah jalan ceritanya. Dikerling telefon bimbitnya disisi, sepi. Ini bukan kebiasaannya, dahulunya dia akan sibuk bergarikan telefon bimbit miliknya, kemana sahaja tidak akan lekang telefon bimbitnya disisi. Bimbang jika kekasih hatinya tertanya-tanya kemana gerangan dirinya jika lewat membalas pesanan ringkas. Itu semua dulu. Kenangan yang akan dirindui, kebiasaan yang bakal dipandang sepi oleh dirinya sendiri. Caca memilih untuk berdikari semula. Sendiri lagi.

---

Kau itu kiriman tuhan pada aku,
Tatkala aku berdoa diminta kamu,
DIA memberi kamu pada aku,
Untuk kita menjadi satu,
Sayangnya kamu cuma ujian buat aku,
Kerna DIA memilih menarik kamu, PERGI.

Pesanan ringkas itu dilayangkan terus kepada mantan yang pernah beraja dihati. Caca menarik nafas sedalamnya sebelum menghembusnya keras.

“You got to be more strong then a year ago.... Anyway, this is not your first time....”

Bisik suara kecil.

---

Andai ini pengakhiran kita,
Aku masih tidak bersedia,
Aku sedar akan kecelakaan yang menimpa,
Bertahan kasih demi kita,
Satu hari pasti kita bersama,

Itulah balasan terakhir dari Si Mantan untuk dirinya. Caca hanya mampu mengelengkan kepala.

“Perbuatanmu penentu segalanya, sayang. Pada saat ini kau hanya kenangan, aku beri kamu tanda koma.…”


***

No comments:

Post a Comment