24 Mar 2015

KARKAS #128: DRAMA SNAKEHEAD GERGASI

Sudah 2 minggu aku 'kumpau' dengan Padil. Jiwa aku tak tenteram. Deruan arus Sungai Riau selalu masuk dalam mimpiku. Aku pasti Padil turut memimpikan Sungai Riau juga. Kami berdua 2 minggu tewas disitu. Esok aku harap akan Strike untuk renew 'lesen' dari bulan lepas. Masalah 'kumpau' memang tak mampu kami bendung. Padil lesu macam ayam berak kapur. 'Mama' yang selalu digembar-gemburkan pemancing handalan sudah patah-duakan Rod Abu Vengeance Padil. Serentak mematahkan hatinya sehingga lesu. Aku bertekad dengan Padil akan Strike esok.

Anak keli dan segala senjata kami dah siapkan. Tinggal mulut comel 'Mama' sahaja yang perlu meragut rakus anak keli yang menggedik manja mengumpan nafsu 'Mama'. Sepatah haram perkataan tiada dikeluarkan oleh aku dengan Padil. hanya letupan kecil cengkih rokok Gudang Garam sahaja yang kedengaran.

"Kurfffff"

Sambaran pertama kedengaran. Drag menjerit minta dikunci. Tangsi sudah kekiri dan kekanan. Rokok dimulut aku ludah ke tanah. Satu sentapan maha padu aku lakukan. Berdebar jantung aku macam nak roboh. Padil laju menaikkan umpan takut berbelit tangsi aku dengan dia nanti.

"Naharam ni kuat gila babi." Omel aku sendirian.

Padil senyum sambil bola matanya bulat memerhati tangsi.

Pinggang aku mulai berdenyut. sudah 5 minit aku bergelut. 'Mama' tetap belum mahu menyerah. Padil aku lihat sudah sedia dengan Gripfish di tangan. Perlahan aku memujuk 'Mama' supaya hampir ke tebing. Aku hanya mampu berdoa supaya tangsi aku tak meletup. Kalau meletup kemarau 'kumpau' berlanjutan.

Akhirnya,hasil aku turun ke dalam air. 'Mama' 8kg berjaya aku naikkan. Airmata aku macam nak mengalir. Padil berpaling. Aku tahu dia menangis dalam kegembiraan,cuma malu nak berkongsi dengan aku. Kemarau 'kumpau' dan lesen untuk bulan ini dah berjaya kami langsaikan.

*WeAreSnakeheadHunters

*** 

No comments:

Post a Comment