17 Mar 2015

KARKAS #113: MASA

Similir angin menyapu lembut mukanya yang mulus. Dari langit, pandangannya bertukar kepada sebatang ranting yang sedang digenggamnya. Seketika dia menoleh ke kiri di mana kedengaran hilai tawa sekumpulan anak muda tidak henti sedari tadi. Pandangannya kembali tertumpu kepada ranting di tangan. Dia bangkit dari sebatang pohon yang melunjur sambil sebelah tangannya menepuk-nepuk punggung, membersihkan pasir yang melekat pada seluar. Perlahan dia melangkah ke depan sebelum tertunduk-tunduk mengukir sesuatu di atas pasir di tepi pantai menggunakan ranting yang dikutipnya sebentar tadi. Siap menuliskan sesuatu, ranting tersebut dicampakkan ke tepi sebelum dia menjeritkan kembali apa yang tertulis di atas pasir. 

“Penang! I'm here!” 

Suaranya tiba-tiba tersekat. Ombak yang sedari tadi menghempas pantai kini mulai surut mengering. Dada langit yang terbentang luas kini seakan-akan retak sejuta menjadi kepingan kaca yang perlahan-lahan jatuh umpama hujan di sekelilingnya. Pasir di mana tempat dia berpijak semakin hilang dek pusaran besar yang sepertinya menyedut kesemua isi yang ada. Kumpulan anak muda di sebelah kirinya turut sama menghilang. Menjadi butiran pasir lantas naik ke langit yang memecah dari paras kepala hingga ke paras kaki. Kembali dia menatap dirinya yang turut sama hilang sedikit demi sedikit. Dari kaki, naik badan. Dari badan, naik ke leher. Dengan mata yang terpejam, dia tersenyum sebelum senyumannya itu turut hilang menjadi butiran pasir yang tidak bisa disentuh. 

—KRINGGGGGGG!!! 

“Cilaka! Mimpi rupanya. Punya rindu aku dekat Penang sampai masuk ke mimpi.” Terjaga Juno dari tidur sambil menyapu muka menggunakan kedua tapak tangannya. Juno mencapai jam di atas meja kecil di sebelahnya. 

“Nakharun! Lewat dah!” Kalut Juno bangkit mencapai tuala lalu berlari anak ke bilik air untuk mandi.  Usai mandi, Juno bersiap-siap mengenakan pakaian kerja. Sambil merapikan rambut, Juno melihat sekeliling untuk memastikan tiada apa yang tertinggal. Sebelum keluar dari bilik, sempat dia mengambil kunci  motor lalu berjalan laju menuju ke pintu utama. Kasut hitam disarungkan sebelum pintu dibuka. 

—BAAMMMMM!! 

“Woi, Sid! Bangunlah dah pukul berapa ni?!” Terjaga Rashid dari tidur setelah pintu biliknya dihempas oleh rakan serumahnya —Juno. 

“Babi, jadah apa aku mimpikan Juno tadi..” Getus Rashid sendiri di atas tilam.

***

No comments:

Post a Comment