14 Mar 2015

KARKAS #109: BAYANG

Derap langkah aku lajukan seiring dengan derap langkah yang mengekoriku dari belakang. Suara-suara manusia yang bersesak-sesak di hadapanku kedengaran monotoni di telinga. Pemandangan yang dahulunya tampak meriah - berwarna-warni, tampak kelabu di mata.

Aku menoleh sekilas ke belakang. Bayang di belakang semakin menghampiri. Jantung berdegup lebih kencang, langkah kaki semakin laju dengan harapan aku mampu membina jurang langkah antara aku dan bayang di belakang. Aku sedikit tercungap-cungap. Mengah.

Untuk kesekian kalinya, aku menoleh lagi ke belakang. Bayang yang mengejarku tadi hanya dua tapak di belakangku. Peluh sudah merenik di dahi. Lari! Lari laju lagi! Aku menjerit di dalam hati. Kaki yang sudah lenguh, aku gagahkan juga untuk berlari.

Namun, semakin aku berlari, sepertinya aku semakin memendekkan jurang antara aku dan bayang di belakangku.

Tika itu juga, sayup-sayup kedengaran di telinga,


"Akulah penemanmu selamanya. Kesunyian."

***

No comments:

Post a Comment