11 Mar 2015

KARKAS #91: PERGI JAUH

Aku bancuh kopi aku pelan2. Ratio campuran mestilah kena betul. Barulah "umph". Bila ratio dah betul, aku panaskan pelan2. Berasap. Aku hirup pelan2.  Hmmm. Aku terus hirup sampai hbs. Fuuhh Aku lepaskan rasa lega. Penuh satu bilik bau kopi. Bau wangi. Teko berasap aku letak tepi. Siapa nak boleh lah ambil sana. Self service.

Aku kalau lepas minum kopi mmg jauh fikiran aku melayang. Macam macam aku fikir. Sebab itu aku suka minum kopi sebelum menulis. Macam macam ilham yang datang. Tangan laju je menaip bagai air sungai mengalir. Tapi kadang mengarut juga apa yang ditulis. Jauh sangat perginya.

Aku terus menulis cerpen pertama aku yang bertajuk "Pilihan". Tak pernah-pernah aku menulis, tapi aku gigihkan juga sebab excited cerpen aku bakal dicetak.


Tengah rancak aku menulis, tiba-tiba sangkut sebab idea putus. Tak ada idea pula. Bila idea tak ada, kita minum lagi. Slurp. Hmm. Fuhhh. Ahhh. Tapi yang susah nya kalau minum banyak sgt ni, badan aku jadi berat. Tak larat dah nak menulis. Dah terlampau jauh. So aku decide untuk tidur sahaja. Sambung esok walaupun dateline untuk Bas Tak Bernombor dah dekat.

***

No comments:

Post a Comment