24 Mar 2015

KARKAS #131: MIMPI

"Man, lori depan tu Maannn!!!"

Farhan menjerit kuat di sebelahku. Aku yang sedari tadi asyik membelek 'handphone' di tangan kiri semasa memandu dengan pantas mengalihkan tumpuan ke hadapan semula. Kelihatan lori besar seberat 5 tan di hadapan sedang meninggikan lampunya. Stering kereta aku putarkan ke kiri dengan kedua-dua tangan selepas 'handphone' yang kupegang tadi aku campakkan ke sisi, cuba mengelak dari bertembung lori di hadapan kami.

HOONNNNNNN!!!

SKREEETTTTCCHHH...

"Aaarrghhhh!!!!"

BAMMM!!

Itu bunyi terakhir yang sempat di tangkap telingaku sebelum segalanya kelam dan semakin gelap.

"Woi Man, bangunlah!"

Aku tersentak. Mata dibuka pantas. Aku menoleh ke kanan, kelihatan Farhan sedang memandangku dengan ekspresi wajah pelik. Tangan Farhan di bahuku, menggoncang-goncang sedikit tubuhku. Melihatkan aku tersedar, Farhan segera mengalihkan tumpuannya ke jalan raya. Tangan Farhan yang memegang bahuku segera dipautkan kembali ke stering kereta.

"Apahal kau?" soal Farhan.

"Mimpi boh. Ambo mimpi ngeri."

"Mu mimpi gapo dio?"

Farhan menoleh ke arahku, meminta kepastian agaknya. Aku yang masih mamai menggosok-gosok mata, menoleh ke arah Farhan, lalu memandang ke hadapan.

"Woi, lori depan tu!"Aku menjerit ke arah Farhan.

HOONNNNNN!!!!

Farhan menoleh semula ke depan. Dia menggelabah dan dengan pantas cuba mengelakkan kereta kami dari dilanggar lori. Aku memejamkan mata dan bertakbir sekuat hati, sebelum segalanya gelap.

" Astagfirullahal Adzim!"

Aku terbangkit dari lena. Ah, mimpi lagi. Aku menoleh ke kanan dan ke kiri. Masih di dalam kereta, yang aku pandu. Tiada watak Farhan di sebelahku. Tanganku di stering menggenggam kuat dan berpeluh. Terasa wajahku juga pucat dan basah. Memang menakutkan. Kereta kupandu perlahan... Sebentar! Aku memandu kereta?

HHOOONNNNN!!!!!!

BAMMMM!!!!


***

No comments:

Post a Comment