19 Nov 2015

KARKAS #224: KARMA KASIH SAYANG

Lembut angin meniup helaian rambut Sara hingga menutupi separuh daripada rautnya yang putih mulus. Bibirnya nipis merah jambu. Alur badannya mampu menderaikan rusuk rusuk para budiman. Hari ini dia berbaju kurung kain kapas berona pastel. Anggun.

''Sara, jom lepak library! Aku nak cari bahan assignment Dr. Wan sikit ni.'' pelawa Liyana sambil menunaikan janjinya dengan Farok yang telah lama memendam cinta terhadap Sara.

Dalam ramai-ramai lelaki yang rebutkan Sara, Liyana tidak tahu kenapa dia merasa ringan tulang ingin membantu Farok mendapatkan cintanya. Bukan tidak pernah lelaki-lelaki lain meminta pertolongannya, cuma dia tidak mahu mencampuri urusan jual beli hati orang lain. Kali ini, dia tidak mampu untuk berkata tidak kepada Farok.

''Malaslah. Aku penat. Nak balik bilik, tidur.'' rungut Sara yang tidak tahu menahu tentang agenda Liyana.

''Jomlah weyy. Aku malaslah nak tangguh-tangguh kerja. Siap cepat, rilek cepat.'' Liyana cuba memancing Sara.

''Ye lah. Ye lah. Jom.'' Sara setuju memandangkan dia memang seorang yang tidak suka melengah-lengahkan sesuatu kerja.

Sepuluh minit kemudian, Farok tiba di meja mereka dan duduk berhadapan Sara. Liyana berpura-pura bangun untuk mencari bahan ilmiah lain di rak yang berada sedikit jauh dari mereka.

Farok menundukkan sedikit kepalanya kepada Liyana tanda terima kasih di atas ruang dan peluang yang diberikan. Sara kelihatan terpinga-pinga memandang Farok.

*****

''Sara! Sara! Nak ke kafe ke tu?'' laung Farok dari jauh.

''Ye la. Lapar kot malam-malam hujan gini.'' jawab Sara sebaik sahaja Farok berada di sisinya.

''Jom! Farok belanja. Sara cakap je Sara nak apa.''

''Sara nak... Farok jangan kacau Sara lagi boleh? Sara rimaslah.''

Farok kelu. Langsung dia berhenti berjalan beriringan dengan Sara. Sara meninggalkan Farok dan terus sahaja berjalan menuju ke kafe. Kemudian, dia memilih menu makanan yang mampu merangsang nafsu laparnya. Sedang matanya liar melihat menu makanan, Farok menghampirinya.

''Nah! Mee goreng basah tak de sayur.'' hulur Farok. Dia tahu Sara tidak gemarkan sayuran.

''Eh! Sara dah order dah lah.'' Sara menolak untuk menerima walaupun sebenarnya dia belum membuat sebarang tempahan menu.

''Makan kenyang-kenyang tau!'' Farok berlalu meninggalkan bungkusan mee goreng di atas meja bersebelahan Sara.

8 gelas air hujan sehari cukup untuk melegakan tenggorokannya. Farok mengacau campuran kahak dan air liurnya ke dalam bekas-bekas kecil dan disejukkan di dalam peti ais agar tidak tercemar. Dia dapat merasakan bahawa Sara akan menjadi miliknya tidak lama lagi.
 
''Rasakan kau, Sara!'' bisik Farok sambil mengulang ingatannya semasa menuang campuran kahak dan menggaulkannya dengan sudu plastik ke dalam mee goreng basah untuk diberikan kepada Sara sebentar tadi.

Sara mengeluh kecil sambil membawa bungkusan rezeki tersebut pulang ke biliknya. Sesampai sahaja di bilik, dia menghulurkan bungkusan mee goreng itu kepada Liyana, rakan sebilikya sambil mahu menyiapkan makan malamnya, maggi asam laksa.

''Ra, asal kau beli tapi kau bagi aku pulak? Tadi kemain merungut laparlah apa lah. Ni, dah beli-beli redah hujan...'' bebel Liyana.

''Yana, sebenarnya kau nak ke tak mee goreng tu?'' sampuk Sara sebelum Liyana menghabiskan bebelannya.

''Nak.''

''Kalau nak, diam. Makan kenyang-kenyang, okay?''

''Okay. Siapa belan...'' belum pun dia habis menyoal, Sara sudah menjelingnya.

''Nak ke tak nak mee goreng tu?'' ugut Sara.

''Okay.'' balas Liyana langsung diam sambil menikmati rezekinya.

*****

Hari demi hari, Sara mulai jatuh hati dengan segala usaha Farok untuk memikatnya sehingga membawa mereka ke jinjang pelamin.

''Bang, semoga kita bahagia sampai syurga ya?'' Sara menuang bancuhan kahaknya ke dalam gulai kari kepala ikan kegemaran Farok.

Farok berselera menikmati hidangan yang disediakan oleh isteri kesayangannya itu sehingga pinggan yang kelima.

*****

No comments:

Post a Comment