19 Nov 2015

KARKAS #222: KEMATIAN YANG TIDAK DISAMBUT

Dia berlari tanpa arah tuju. Dari satu lorong ke satu lorong, dari satu kota ke satu kampung. Meredah segala semak, longkang, sungai mahupun bendang. Ketakutan, wajahnya pucat memutih. Dia akhirnya menyusup bersembunyi di sebuah gubuk yang hampir runtuh. Menggigil keseorangan, dia memeluk tubuh.

Semalam polis mencarinya, merata-rata. Cerita mereka, dia terlibat dalam kes pembunuhan seorang gadis desa. Mayat itu ditemui tanpa kepala. Dia gusar sendiri saat mengetahui, cerita yang tersembunyi kini menjadi topik hangat bicara pagi. Perasaan tidak tenteram merajai hati. Tanpa lengah, segera dia melarikan diri ke luar kota.

Namun polis pantas menghidu tindak tanduknya. Jejak kehilangannya tidak sukar dikesan. Hanya diperuntukkan beberapa waktu, sebelum dinihari tempat persembunyiannya dibongkar. Dia terkedu. Masih dia mahu meloloskan diri sebelum polis tiba, namun jalan yang ada seakan tidak mengundangnya. Tertutup segala kemungkinan untuk lari, hanya satu cara yang pasti. Pisau yang di jumpai di gubuk itu, digenggam erat penuh nekad. Bunuh diri!

*****

Dia tersedar. Pandangannya kabur. Matanya melilau cuba mencari kepastian, apakah ini syurga atau neraka?

Beberapa saat kemudian kedegaran siren polis menghampiri. Ada suara memberi amaran, menyerah atau dilawan.

Dia pasti bahawa dia belum mati. Mungkin dengan mengelar tangan kiri tidak cukup membunuhnya. Dia cuba cara lain. Kali ini, nekad menikam pisau di leher. Tenggorokannya dihujani darah. Dia pasti, sebelum segalanya sunyi kembali.

*****

Akhirnya dia akur. Dia tak mampu lari ke mana-mana. Entah bagaimana, saat sedarnya dia sudah digari dan diheret ke kereta polis. Tiada tanda-tanda dia melawan. Diperiksa lehernya sendiri, tiada darah mahupun luka pada pantulan wajahnya di cermin kereta polis. Persoalan demi persoalan terus mengasak minda. Kenapa dia masih tidak mati?

****

"Apa benar kamu nekad mahukan ilmu ini?"

"Benar tok. Aku nekad. Biar apa juga pantang larang mahupun cabaran akanku kuat menghadapinya."

"Baiklah. Persiapkan dirimu. Ingat, hanya buluh runcing ditikam di tapak kakimu, yang bisa meragut nyawamu."

*****

Mahkamah memutuskan dia bersalah. Dia dihukum gantung sampai mati. Saat hukuman dibaca, ada semacam ketakutan menyelubungi. Dia menggigil lagi. Kali ini lebih ngeri.

Dalam kegelisah dia tertanya sendiri; apakah azab di dunia ini nanti lebih menakutkan dari sebuah kematian?

*****

Dia merasa azabnya tidak terhingga; lehernya hampir putus. Nafasnya sukar, tersangkut-sangkut. Tenggorokannya sempit. Seluruh tubuh membiru dan kaku. Pandangannya gelap dilitupi kain hitam. Lidah terjulur menitik air liur--kain hitam itu basah.

Perutnya kian lapar, tekaknya perit membakar--kekeringan.

*****

"Dia masih belum mati, tuan."

"Apa? Gantung dia sekali lagi, dan lagi. Usahakan sehingga dia mati."

No comments:

Post a Comment