7 Nov 2015

KARKAS #201: BUDAK ILP

Aku rapat dengan dia secara tak sengaja. Kami berkawan secara senyap-senyap.  Dia baik sangat, kalau orang kata kawan itu adalah ketika kita senang dan ketika kita susah, then dialah orangnya. Bila aku nak balik kampung, dia akan tolong belikan tiket keretapi, bila aku tak ada kawan nak pergi kl sentral dan aku si budak kampung yang tak berani nak keluar malam seorang diri, dia tawarkan diri untuk temankan, dia baik. Terlalu baik bagi aku. Setiap kali aku ucap terima kasih, dia akan jawab,

“Siapa lagi nak tolong kawan kalau bukan kawan?”

Walaupun aku percaya hati aku semacam ada rasa lain, tapi status kawan yang dia selalu ucapkan buat aku jadi keliru. Kalau betul kawan, kenapa baik sangat? Kenapa kawan-kawan lelaki aku yang lain tak pernah layan aku macam dia buat?

Dah lima tahun sejak kali terakhir kami berjumpa. Dan kami bertemu lagi di majlis perkahwinan kawan lama. Walaupun ‘perasaan’ bila jumpa dia tu dah tak sama macam dulu, tapi aku masih merindui dia sebagai seorang kawan lama yang selalu ada waktu susah aku dulu. 

“Hey, Paez!”

“Eh, hey.. budak ilp!”

Oh.

Budak ILP. Itukah perkara pertama yang ada dalam fikirannya saat melihat aku?

***

No comments:

Post a Comment