7 Nov 2015

KARKAS #209: PERISTIWA DI DALAM TANDAS

Sungguh, hidup ini cuma satu ketakpastian--pilihan antara dua, tiada pertengahan. Pilihan itu pasti, namun kabur kerana tersembunyi di sebalik pintu masa depan. Ini adalah ceritaku, tentang pilihan mudah namun tak semua kita jangka adalah sama. 

Pintu tandas tertutup rapat. Ada erangan kecil di sebaliknya, mengundang tanda tanya. Aku masih di luar, menanti penuh sabar. Namun, lumrah insani, setinggi-tinggi kesabaran teruji apabila tiba hadnya.

Pintu tandas ditendang berkali-kali. Erangan sebalik pintu terhenti. Ada susup-susup pergerakan halus kedengaran di balik pintu. Aku menanti dengan amarah mula mengambil tempat.

Pintu tandas dibuka. Seorang lelaki tua melangkah lemah, perlahan keluar darinya. Aku memerhati tanpa rasa bersalah. Dia menoleh, tersenyum nipis dan berlalu pergi. Aku segera mengambil tempat ke dalam tandas, menggantikan lelaki tua itu. Seluar dibuka pantas. Sedang aku mahu mencangkung di atas mangkuk tandas itu, gerakku terhenti. Ada sesuatu yang menghalang. 

Serentak dengan itu, dompet dari saku belakang seluar jeans meluncur ke dalam lubang tandas tanpa sempat aku tahan.

Sekarang, aku dalam dilema. Ada dua pilihan mudah namun begitu sukar untuk aku laksanakan. Pertama, membiarkan dompet aku di dalam mangkuk tandas atau kedua; cuba mencapai dompet itu. Tetapi, pilihan kedua tidak begitu mudah. Ada 'ular' panjang dan besar berwarna coklat duduk diam di dalam mangkuk tandas, peninggalan orang tua tadi. Aku terkesima.

Celaka, mangkuk tandas ini benar-benar menguji!

***

No comments:

Post a Comment