6 Nov 2015

KARKAS #198: HALUS SI NASI

Lelaki itu merangkak, mengesot perlahan dengan muka membawa beban tubuhnya yang berat. Lidahnya panjang kira-kira sedepa terjelir melilau ke kiri dan kanan; persis biawak. Dia kelihatan sukar. Nafas mendengus kasar. Pun, wajahnya terukir senyum manis. Seperti tidak merasa beban yang ditanggung. 

Jaka, seorang lelaki bersifat anti-hero, keding dan berperut buncit. Dia memerhati gelagat lelaki itu--sinis. Jaka berjalan menghampirinya. Hirisan daging busuk bernanah di tangan Jaka disuakan ke lelaki itu, lalu dilemparkan ke arahnya. Lelaki gempal berkepala botak yang mengesot dengan muka segera mendapatkan daging dilempari Jaka; melahap pantas. Beberapa orang lelaki yang mengesot dengan muka tiba-tiba muncul, merapati lelaki pertama tadi

Mereka cuba merebut daging itu. Jaka tersenyum. Beberapa hiris daging busuk di tangan Jaka dilemparkan satu satu ke tanah. 

Jaka mendongak. Merenung ke atas. Perut yang tadinya buncit, mula menipis setelah daging-daging dihiris. Jaka lega biarpun darah di perutnya memgalir deras. Di atas sana--beberapa orang gadis bogel bersayap putih berlegar-legar riang. Jaka tersenyum.

***

No comments:

Post a Comment