7 Nov 2015

KARKAS #208: MANGKUK TANDAS

Lara seorang gadis lewat usia yang belum bertemu Mr. Rightnya. Dia selalu dilabel ‘Andalusia’ dan orang kata dia akan terus membujang sampai ke tua. Tak ada apa yang kurang tentang Lara melainkan dia menghidap penyakit-tidak-begitu-kronik dimana dia selalu risau akan sesuatu perkara yang tidak penting. Atau orang panggil ocd, sehinggakan buat dia rasa yang dia mungkin tidak akan bertemu dengan lelaki yang akan terima dia seadanya.

Suatu hari, Lara bertemu dengan lelaki idamannya. Lelaki idaman Lara tak rumit mana, cukup sekadar dia mampu buat jantung lara bergetar, Lara pasti itulah lelaki yang telah tercipta untuknya. Sehingga akhirnya mereka membuat keputusan untuk berkahwin. Itupun selepas menjalani fasa percintaan selama 3 bulan yang penuh warna warni seperti warna pelangi. Sejak itu Lara nekad untuk menjadi isteri solehah.

Setiap hari adalah proses mengenali. Dia tukang kutip tuala setiap kali selepas suami mandi. Dia tukang kutip pinggan setiap kali selepas suami makan. Dia tukang kutip baju setiap kali suami salin baju. Dia lakukan semuanya walaupun dalam hati ada rasa sikit tak puas hati. Demi menjadi isteri solehah, dia telan semua benda.

Satu pagi, Lara bangun dari tidur dengan perut yang memulas-mulas.  Pintu bilik air diketuk menyuruh si suami supaya cepat keluar.

Pintu bilik air dibuka. “Kenapa?” soal suaminya.

“Tak tahannn..” Lara terus meluru masuk dan mengunci pintu. Sebaik dia berpusing dan menghadap mangkuk tandas dadanya berombak kencang.

Dia sudah bertahan dengan perangai suaminya selama hampir 8 bulan sejak mereka berkahwin, tapi mangkuk tandas ini benar-benar menguji tahap kesabarannya. Dia terus terlupa tentang niatnya untuk menjadi isteri solehah, mahupun tentang perut yang sedang memulas-mulas, dia cuma mahu meluahkan semuanya.

“Awak lepas buang boleh tak tolong flush?!”

***

No comments:

Post a Comment