23 Apr 2015

KASRKAS #150: HAKIKAT


Novel betajuk Punah ditutupnya selepas sehari suntuk dia menghabiskan masa membaca tiga ratus muka surat yang sarat dengan imaginasi gila sang penulis. Ringo bersandar pada kerusi memandang kulit keras novel berkenaan. Anak matanya dilarikan ke atas melihat jam yang tergantung —dua pagi. Dia menghirup sedikit milo ais kosong yang tergantung pada paku kecil di tepi meja. Tawar.

Ais yang mencair menitis ke lantai. Walaupun titisan kosong tetap saja ia dihurung semut bagaikan pesta. Ringo kembali menatap buku di hadapannya. Terlintas di fikirannya tentang penulis yang menulis novel tersebut. Bagaimana bisa penulis mampu menggambarkan secara teliti tentang segala kuasa yang ada pada watak ciptaannya? Adakah penulis pernah merasai atau ia hanyalah rekaan yang di dalamnya terkandung kebetulan semata-mata?

Ringo mengeluh kecil sebelum bangkit menyelak jendela di tepi katil. Kelihatan deretan rumah teres dua tingkat kebanyakannya sudah bergelap pada waktu itu. Mungkin hanya dia yang masih berjaga di dalam bilik memerhatikan kawasan kejiranan yang sunyi dimamah malam. Dua tiga minit dia merenung jauh ke luar. Tekaknya dirasakan kering. Halkumnya digaru-garu tanpa sebab.

Kotak rokok yang terletak di atas meja bersebelahan dengan novel yang dibacanya sebentar tadi diperhatikan dengan keinginan yang meninggi. Matanya berkelip beberapa kali memandang jarum saat yang berdetik. Tepat pada saat yang ketiga puluh, dia hilang di telan masa.

PUUFFF!
—Ringo mencapai kotak rokok.

PUUFFF!
—Ringo duduk semula di tepi jendela dengan sebatang rokok siap terbakar terkepil kemas pada bibir.

Langsir berterbangan ditiup dek angin yang terbit mengejut dengan kehadirannya Ringo di tepi jendela. Anak matanya ditebak pada jam yang tergantung. Dia melihat jarum saat yang baru menginjak pada saat ketiga puluh dua. Terlakar senyuman sinis pada bibir. Ringo memandang semula ke luar jendela. Hatinya gundah. Fikirannya celaru.
—'Aku sorang je ke yang ada kuasa dalam dunia ni?'

***

No comments:

Post a Comment