23 Apr 2015

KARKAS #141: MANGSA PEMANGSA


Kilat semakin galak menyambar kaki langit. Hujan menempur singgah menyengit di atas bumbung hentian bas, tempat aku berteduh. Gadis berbaju kurung putih di hujung sana menggigil kesejukan. Hanya kami berdua berteduh di sini.


"Mahu cikedis?"  Aku meramahkan diri menegur gadis itu sambil menghulurkan bungkusan makanan ringan yang kebetulan kubawa dalam beg sandang.



"Maaf, saya tak makan cikedis." Jawapan dia lembut tapi matanya merenung aku seperi harimau lapar.



"Eleh. Sombong. Tak nak sudah. Blahlah. Mentang-mentang cun. Perasan." Aku baru patah hati dan aku sudah tidak meyakini perempuan lagi.



Aku merenung jauh ke dalam hujan, rintik-rintik air itu semakin galak menimpa bumi. Sesekali kukalihkan pandangan pada jam di tangan, masih terlalu awal.Tiba-tiba aku terasa ada sapaan lembut di bahuku. Sejuk ke tulang sum-sum. Aku berpaling. Kata si gadis berbaju kurung putih di belakangku, "Saya tak nak makan cikedis tapi saya nak makan awak!"



"La, kenapa tak cakap awal-awal." Aku yang mulanya terkejut perlahan-lahan mengukir senyuman; menampakkan taring.



Hujan pula, semakin lebat.

***

No comments:

Post a Comment