29 Apr 2015

KARKAS #154: MIMPI 2

"Man bangun Man... Man mimpi eh.... "

Terdengar olehku suara lembut seorang wanita. Aku perlahan-lahan membuka mata. Terlihat di hadapanku, seorang wanita dalam lingkungan usia 30-an. Dia duduk di kerusi sebelah pemandu kereta. Di kananku, terlihat seorang kanak-kanak perempuan sedang lena.

"Ki...ki...kita kat ma...mana ni...ni...." Aku bersuara. Tergagap-gagap.

"Kita kan nak balik kampung. Man dah lupa ke? Itulah, ibu dah pesan sebelum tidur baca doa dulu. Mesti Man mimpi bukan-bukan lagi ni." Wanita itu bersuara. Dia memalingkan sedikit badannya untuk melihat aku. Aku bingung. Bukankah....

"Panggil doktor cepat! Pesakit dah ada tindak balas."

"Anak mata ada reaksi pada cahaya. Tekanan darah meningkat ke 110/80mmHg..."

Aku membuka mata. Pantas aku menoleh ke kanan dan kiri. Aku berada di satu bilik putih. Terbaring di atas sebuah katil. Aku bingung. Kelihatan beberapa orang gadis berpakaian jururawat di sekelilingku. Tubuhku dicucuk beberapa wayar jernih. Aku bangkit dari pembaringan. Jururawat-jururawat tadi menoleh ke arahku. Mereka tersenyum.

"Awak dah sedar. Baguslah."

"Aku kat mana ni?"

"Awak rehatlah dulu. Keadaan awak masih lemah."kata seorang dari jururawat itu. Dia datang menghampiriku. Di tangannya, ada picagari yang sedia untuk disuntik. Dia tersenyum.

"Masa awak masih belum tiba. Kembalilah ke tempat asal awak..." Dengan lembut, picagari tadi dicucuk ke lenganku. Aku membiarkannya. Perlahan-lahan penglihatanku kabur. Bayangan jururawat yang tersenyum itu semakin lama kelihatan semakin menakutkan, seperti sedang mengejekku.

"Man, lori depan tu Maannn!!!"

Farhan menjerit kuat di sebelahku. Aku tersentak. Aku dengan pantas mengalihkan tumpuan ke hadapan semula. Kelihatan lori besar seberat 5 tan di hadapan sedang meninggikan lampunya. Stering kereta aku putarkan ke kiri dengan kedua-dua tangan, cuba mengelak dari bertembung lori di hadapan kami.

HHOOONNNNNN!!!!!

***

No comments:

Post a Comment