23 Apr 2015

KARKAS #151: KEPAK-KEPAK KEKASIH


Petang itu cuacanya mendamaikan. Aku mengalas punggungku di atas bangku usang. Di hadapanku, terbentang sebuah tasik yang jernih airnya. Paluan angin utara dingin, dan kocak-kocak kecil air tasik, langsung menyerap segala tekanan emosiku. Di seberang tasik, gaya seorang perempuan mimiknya, turut asyik sepertiku; memerhatikan tasik.


Perhatilah pula aku ke tengah-tengah tasik, kelihatannya seperti ada seekor itik. Ah, ya—memang itik. Itik itu berenang-renang riang. Senyum simpul aku kepadanya seolah-olah dibalas ria. Ada pun itik itu rancak kepaknya menguak ke arah aku. Semakin lama, semakin menghampiri tebing.

Aku lantas tersentak diperlihatkan itik itu. Dia mempunyai paruh runcing dan sepasang mata, mirip bekas kekasihku. Dalam ingatanku, setiap inci dan rona roman si binatang itu—masih segar. Bekas kekasihku adalah jenis binatang yang tiada dalam kamus fauna.

Oh, perempuan di seberang tasik tadi, telah tiada. Kini, tinggallah aku seorang diri menemankan itik dan tasik.

"Awak, lamanya awak tengok tasik?" Tidak semena-mena aku disapa dari arah belakang. Aku menoleh. 'Mengapa tiba-tiba dia datang?'

"Hari-hari saya teman tasik ni. Awak... Buat apa kat sini?" Balasku kepada bekas kekasihku yang muncul tak terduga. Dihulurnya sebuah kad undangan perkahwinan berwarna merah hati kepadaku lalu dia berbisik.

"Saya datang nak ajak awak datang resepsi saya, tapi kalau awak masih boleh buka hati untuk terima saya, kita sama-sama lari dari dunia realiti ni." Aku terdiam. Sambungnya lagi.

"Awak....." Dia memegang tanganku. Segera aku tepis cubaannya untuk merapatiku.

Perlahan-lahan kepak di rusuk belakangku tumbuh dan membesar—berwarna putih. Tapak kakiku melebar dan bibir merahku beransur-ansur bertukar menjadi paruh.

Aku terjun ke dalam tasik, menguak-nguakkan kepakku dengan deras. Aku berenang menemani seekor itik di dalam tasik yang sedari tadi riang memandangku. Kami berdua berenang menjauhkan diri dari tebing.

Angin utara yang mendingin itu, mengocakkan permukaan tasik, menghanyutkan kami berdua ke arah laut.

***

p/s: pemurnian oleh pengarang lanjutan garapan idea di DBP kelolaan Saifullizan Yahaya. 

No comments:

Post a Comment