23 Apr 2015

KARKAS #147: TANGEN 90°


"Baiklah murid-murid, apa yang penting kamu kena ingat, tangen 90° nilainya adalah infiniti manakala tangen 0° nilainya adalah sifar."

"Baik cikgu."

Loceng berbunyi. Murid-murid di Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru bergegas mengemas beg, bersiap untuk pulang. Namun tidak bagi aku, yang masih termenung mengenangkan kata-kata cikgu sebentar tadi.

'Cinta kita sama seperti dua garis selari. Selalu beriringan, selalu di sisi.'

Aku tertunduk hiba. Ada semacam sakit yang menyucuk kuat di dada kiri. Menikam berkali-kali. Pedih. Namun aku terpaksa membiarkan saja. Benar, aku tidak mampu berbuat apa.

'Bila garis itu selari, maka selamanya takkan pernah bersilang. Jarak antara mereka kekal sama, sampai bila-bila.'

Beg, aku kemas perlahan-lahan. Lemah. Usai saja, aku bangun lalu menuju ke pintu kelas, dan dalam setiap langkah itu, masih lagi aku memikirkan namanya...

Lalu dia muncul depan pintu.

Dengan senyum manis terukir, dia menegur. Aku senyum--juga; tapi kosong. Tidak semanis senyumannya.

"Kenapa nampak lemah je?"

"Tak ada apa... "

" Cakaplah. Dengan I pun nak berahsia ke?"

Ada nada merajuk di hujung kata-katanya. Aku merenung; jauh ke hadapan.

"Kita adalah garis selari, sentiasa di sisi namun takkan pernah bersilang sampai mati. Infiniti. Kita takkan dapat bersama. Selamanya. Tak mungkin."

"Kenapa?"

"Sebab awak lelaki, saya pun lelaki."

***

No comments:

Post a Comment