29 Apr 2015

KARKAS #153: RAHSIA

Bukit tinggi belakang sekolah aku daki berlari dengan nafas yang tak teratur, anak mata begitu asik menjeling kebelakang; takut ada yang mengekori aku ke destinasi.

Peluh jantan mengalir keluar, langkah laju tapi berhati-hati. Dalam hati senyum sendiri, puncak makin akan aku tawan.

Sesampai, terus aku campakkan bag galas yang penuh dengan kertas kertas yang telah dibukukan ke dalam belukar tebal dan dengan perlahan pintu pada tanah aku buka; bercahaya.

Wangian bunga cempaka merebakkan baunya. Hati teruja mahu meneroka kawasan baru. Kawasan yang hanya aku tahu.

Sebagai mana perlahan aku bukakan pintu tadinya, perlahan jua aku menapak ke bawah "Hai Chipster, maaf aku lambat dan tak banyak makanan yang aku bawa hari ini"

Chipster menyambut makanan dengan wajah ceria. Cepat-cepat bungkusan dibuka dan disumbat dalam mulut. Lapar sangat barangkali.

Wajahnya aku tatap, bulunya yang hitam memekat panjang aku belai perlahan. Kasihan aku melihat sahabat ku yang asing ini, sampai bila harus aku merahsiakan kewujudannya pada mata dunia.

Chipster aku temui dua minggu lepas, masa itu dia cedera akibat terkena jerat penduduk kampung. Aku rawat dan jaga dia sehingga sembuh.

"Ahmad! Ahmad! Mana kau?? Aku tahu kau dan 'kawan' kau ada di sini! Keluar kau!" Tiba tiba kedengaran suara yang aku kenal; ayah.

Muka aku tiba-tiba jadi pucat, melilau mata mencari jalan untuk menyembunyikan Chipster. "Chipster, dalam bahaya jika ia diketahui umum." Genus aku. Kalau aku boleh jadi halimunan pasti mudah.

***

No comments:

Post a Comment