23 Apr 2015

KARKAS #142: PUTERI KEJORA

Muncullah puteri berkepak yang hanya akan keluar pada malam bulan mengambang.

Saat itu aku mengerti, endapan aku padanya haruslah dijelmakan menjadi aktiviti intaian malam yang berterusan.

Malam ini aku sudah tidak boleh bertahan lagi. Kami harus bersapa. Aku tahu dia sedar akan kehadiran ku.


Hingga suatu hari, tepatnya di hari yang ketiga puluh dua aku menyorok-intai, tibalah masa aku menyapanya—menyembunyikan sisik-sisik di lenganku dengan berbaju lengan panjang.

Sebaik aku dengar ranting patah, petanda jasad ditunggu sudah tiba aku segera keluar dari persembunyianku dan kudapati dia....tiada. Ada bunyi debur air dan ketawa kecil. "Kau lewat", katanya.

Aku keliru. Suara siapa yang membisik. Ah! Persetankan penyamaran! Aku melompat dan terjun ke dalam tasik, sisikku membelah air, menyusup di bawah riak menghampirinya yang sedang didakap erat jasad tidak bermuka.


Si jasad menoleh, menampakkan wajahnya yang kosong--putih, serentak itu juga kakiku ditarik lebih maju ke dalam air.

🙈
Tiba masanya aku menyelamatkan puteri berkepak terus menuju ke bintang Kejora. Keharmonian bahagia kami tidak kesampaian ke penghujungnya setelah mendapati di bintang Kejora, tiada sekelumit air pun, lalu...


Aku terbang semula ke bumi, memandikan sisik-sisikku untuk ia kekal bernafas. 

***

No comments:

Post a Comment