29 Apr 2015

KARKAS #157: KHIANAT

"Kanda, alangkah baiknya jika kita segera berangkat."

"Nanti dulu dinda. Kanda mahu memastikan duduk sebenar perkara ini. Mustahil semua ini boleh terjadi. Kanda tak percaya."

Mawar kalih pandangan. Sang Arjuna tertunduk. Titis-titis air mata mula membasahi pipi. Manakan mungkin desa yang dahulunya terkenal makmur dan permai kini huru-hara. Perompak berkuasa. Rumah-rumah banyak yang hangus dibakar. Anak dara menjadi mangsa nafsu, mayat bergelimpangan. Kanak-kanak kecil menangis di tepi jalan. Mujur, mereka tidak dimangsakan. Desa ini tidak lagi tenang. Malah, darurat telahpun sepurnama dulu diisytiharkan. 

Anehnya, langsung tiada bala tentera sultan yang kelihatan. Mana pergi panglima, pendekar dan segala macam pahlawan? Itulah yang menjadi persoalan bagi sisa-sisa rakyat yang masih hidup, bersembunyi jauh ke dalam hutan. 

"Kanda mahu siasat."

"Apa lagi yang mahu disiasat wahai kanda. Bukankah telah jelas kesemua pendekar kita mati di medan tempur?"

"Benar dinda. Namun ada perkara yang menimbulkan keraguan kanda."

"Apakah ia?"

"Bukankah pendekar desa kita ini telah terkenal dengan kepahlawanan mereka? Malah sejak berdekad lamanya tiada musuh yang berani menjejak kaki mereka ke sini. Apatah lagi mahu bertempur dan menewaskan pendekar-pendekar kita?"

"Mudah sahaja kanda. Dek kerana mereka itu hanya gah pada nama, maka mereka cuai untuk terus melatih diri. Nah, sekarang terbukti mereka tidak segagah yang dikhabarkan. Bukan?"

"Jadi apalah ertinya kanda diam di sini jika tanah sendiri tak mampu kanda pertahankan?"

"Maksud kanda? Kanda mahu amuk sendirian? Melawan musuh yang tak tentu lagi bilangannya, begitu?"

"Kanda sebagai ketua 13 pendekar harapan desa takkan berdiam lagi. Jika kanda tahu ini semua akan terjadi, tidaklah kanda merantau ke negeri orang sepurnama nan lalu."

"Jika begitu, kanda bersiaplah!" Serentak dengan itu kepala sang arjuna bergolek-golek di lantai. 
______

"Beta cukup berbangga denganmu Mawar. Tidak sia-sia beta memberi kepercayaan kepadamu. Hahahaha..."

Sultan terus sahaja tertawa sambil meratah gadis muda dan darah rakyat dihadapannya, sementara Mawar pula hanya tersenyum gembira. 

***

No comments:

Post a Comment