1 Jul 2015

KARKAS #183: LURUS

Melihat dua ekor cicak berkejar-kejaran di dinding rumah sewa, aku rasa sangat sepi lagi. Padahal baru 2 hari.


"Bodoh punya cicak, baik kau jadi orang. Ada la juga kawan."

Kesepian aku ini telah melenyapkan segala kegembiraan dari 2 tahun lepas, masa mula-mula kenal "mereka".

Aku tidak mahu tinggal dalam kesunyian ini lagi. 

Kipas berdiri berputar laju, di sebelah aku. Menghembus udara yang membawa seribu debu. Debu yang mempengaruhi kesihatan Peter Cech semasa ujian kesihatan oleh unit kesihatan Arsenal Power tempoh hari.

Ini monolog, bukan bercakap dengan meja makan seperti malam semalam.

Aku tanya diriku, "ada baiknya aku buat sesuatu daripada duduk diam?" Aku menjawab, "duduk diam pun sesuatu juga."

Aku cari penanda buku paling lama aku tak baca, The Juggler. Tiada penanda buku, tapi ada lipatan di muka surat 270. 

Aku mula baca, diam-diam. 

Aku tak ingat apa-apa, aku tutup buku dan pergi ambil telefon dan menaip, "That's not gonna happen." Dan tekan butang hantar. 

Kenangan kadang kala membawa aku terbuai dengan segala bentuk keindahan, memimpin aku dengan segala jenis angan-angan serta mengajak aku bersedih dengan sesuatu yang tak masuk akal.

Aku jadi tak keruan. Antara aku dan orang gila, Azwan Ali apa kurangnya. Sambil jalan, aku hentak kaki kuat-kuat. Sudah 4 jam aku tak keruan. 

Ada mesej Whatsapp masuk.

"Sorry lambat reply, benda tu takkan terjadi. You duduk diam-diam kat sana boleh?"

Aku menjadi tenang, seperti malam semalam.

***

No comments:

Post a Comment