9 Jan 2016

KARKAS #242: CARI SAMPAI JUMPA

''Aku kira sampai 20 eah? 1... 2... 3... 4...'' jerit Halim sambil rakan rakannya yang lain bertebaran lari ke setiap bucu yang boleh menempatkan diri masing masing daripada dijerkah Halim sekiranya dijumpai nanti.

Kelihatannya masing masing sudah lenyap dan senyap. Noah masih terpinga pinga mencari tempat persembunyiannya. Kawasan permainan hanya di sekitar rumah Nek Jah sahaja. Nek Jah merupakan nenek kepada Halim.

''19... 20!!!'' Halim sengaja menekan nada suaranya sebagai tanda kiraannya sudah tamat lantas memulakan pencarian.

''Ah! Masuk je lah bawah ni!'' Noah masuk ke bawah singki yang berkabinet itu lalu pintu kabinet ditutup rapat. Untung sahaja  tubuhnya bersaiz sederhana. Mudah baginya untuk mengerekot dalam ruang tersebut.

Noah mula bosan menunggu Halim menjerkah dirinya langsung dia terlelap dalam kepenatan.

''Fuad dah jumpa! Rahim dah jumpa! Muhsin dah jumpa! Noah?'' Halim mengira bilangan rakan-rakannya apabila dia merasakan seperti kekurangan salah seorang daripada mereka.

''Weyyy, korang nampak Noah tak dia pergi mana?'' soal Halim kepada rakan-rakannya.

''Tak nampak, sebab tadi aku terus berlari menyorok bawah rumah Nek Jah.'' Jawab Fuad sambil membayangkan keadaannya pada masa itu yang tergopoh gapah berlari hingga seliparnya putus.

''Aku dengan Muhsin pun tak perasan dia lari arah mana, sebab kitorang tak sama sama dengan dia tadi.'' Jelas Rahim yang turut sama buntu dalam misi pencarian tersebut.

Sayangnya, tiada siapa yang nampak kelibat Noah kerana masing masing mahu menyelamatkan diri untuk bersembunyi. Mereka mula berasa cemas dan berkira kira untuk memberitahu keluarga Noah. Jika tidak diberitahu, takut diserang pula. Jika diberitahu, takut dimarahi pula.

''Ha! Apa kata kita minta tolong dengan nenek kau Halim! Nek Jah. Minta tolong dia bagitahu kat mak ayah Noah yang dia hilang masa kita main nyorok nyorok tadi ni. Nek Jah kan dah tua. Mesti dorang kesian nak marah Nek Jah lebih lebih.'' Muhsin bersuara mengutarakan cadangannya.

Tanpa berfikir panjang, mereka terus memujuk Nek Jah untuk bersemuka dengan ibu bapa Noah dan memaklumkan tentang kehilangan Noah.

''Ha! Main bukan bukan lagi petang petang gini! Aku dah cakap dah petang petang nak senja ni jangan main sorok sorok! Karang kena sorok dengan hantu tetek! Tu la! Degil! Entah entah Noah tu dah jadi anak hantu tetek! Lepas tu malam karang, dia cari korang pulak! Tunggu je lah!'' bebel Nek Jah kepada mereka seraya wajah mereka bertukar menjadi pucat. 

''Nek...'' Halim memeluk neneknya erat.

''Dah! Cuba engkorang tengok bawah singki tu! Aku ada dengar bunyi suara apa tah bawah tu. Orang berdengkur ke suara orang mengigau aku tak tahulah. Ada latu Noah kat situ tu.'' Nek Jah ketawa kecil melihat riak mereka. Pantas mereka menuju ke singki dan melutut untuk membuka kabinet tersebut. Mereka benar benar berharap Noah berada di situ.

Sebaik sahaja pintu kabinet itu dibuka, mereka saling berpandangan sesama sendiri.

''Mana ada sesiapa kat sini, nek!!!'' jerit Halim dengan perasaan kecewa.

Segera dia menutup semula pintu kabinet tersebut.

''Tapi Lim, aku ada terdengar macam suara mengerang dalam ni tadi. Cuba kau buka lagi sekali.'' tegur Rahim tiba tiba.

Halim mengangguk dan membuka semula kabinet tersebut. Dia memasukkan sedikit kepalanya ke dalam kabinet tersebut dan ternampak sesuatu yang bercahaya. Dia kaget lalu mencapainya.

 ''Telefon bimbit!'' Halim membuat gerakan bibir sahaja supaya suaranya tidak didengari oleh Nek Jah.

Telefon bimbit itu tertera aksi aksi di ranjang dengan erangan yang mengghairahkan. Mereka menghabiskan tontonan itu yang berbaki 5 minit lagi sebelum mereka memulangkannya kepada Noah.

''Ada tak?'' laung Nek Jah dari biliknya.

''Ada! Ada!'' balas Halim ringkas.

''Esok je lah kita pulang barang Noah ni. Lagipun dah senja ni. Nanti kena sorok dengan hantu tetek.'' Kata Fuad dengan mata yang bercahaya.

''Noah tak cari kita kan malam nanti?'' soal Muhsin serba  salah.

''Dia tengah tidur tu kat rumah. Rileks la. Kalau tak, mesti mak ayah dia dah cari kita punya!'' jelas Halim dan ternyata memberi ketenangan kepada jiwa Muhsin.

Malam itu, mereka bertiga bermalam di rumah Nek Jah bersama Halim sambil berbasahan basahan.

''Ahhh....''

No comments:

Post a Comment