5 Jan 2016

KARKAS #239: REBAH DI HUJUNG JALAN

'Lukisan yang sangat cantik dan nampak hidup, biarpun cuma sebatang jalan yang hujungnya ada cahaya, di tengah jalan itu pula ada perempuan terkelempai sayu tanpa seurat benang.'

*******

Saya seorang pengkarya seni. Kebanyakan karya lukisan saya dipamerkan di Galeri Balai Seni Negara. Ramai orang memuji dan mengatakan lukisan saya nampak seakan hidup. Wartawan juga selalu mengajukan soalan yang sama, apakah rahsianya? Saya menjawab rahsia juga.

Saya tinggal di sebuah banglo usang terletak di Bukit Persekutuan. Memang aman, jauh sekali dari kesesakan ibukota. Hanya van Pak Akub sahaja yang sering lalu di hadapan banglo saya. Kalau melihat saya sedang berehat di perkarangan banglo, pasti Pak Akub membunyikan honnya yang suram lagi seram kedengaran.

Pada suatu malam, datang seorang pelacur mengetuk pintu banglo saya. Dia kata dia lari daripada ibu ayamnya. Saya tidak menanyakan sebarang soalan, mungkin dia perlukan perlindungan sementara, menunggu keadaan kembali reda entah bilanya. Katanya mungkin 3 atau 4 hari. Saya hanya diamkan diri, tidak membantah dan membenarkan dia menetap sementara di banglo saya. "Lepas mandi, kita makan malam bersama."

Makan malam sudah saya siapkan, pelacur itu kelihatan segar dan berbau harum, dia memperkenalkan diri sebagai Sherry sambil tersenyum; dengan tubuh genit yang mengiurkan, payudara yang sederhana, putih gebu, mungil, cukup sempurna bagi saya.

Semasa makan, saya perhatikan Sherry asyik memandang kiri kanan. Seperti ada yang mengganggu fikiran dan perasaannya. Resah dan keliru.

"Mengapa? Tidak sedapkah masakkan saya?" saya bertanya.

"Awak ni, pengkarya seni ke? Banyak lukisan dan patung-patung arca manusia di sini dan nampak seakan hidup?" soalan saya tadi tidak dijawab, malah seperti menunggu saya memulakan berbicara.

"Sekadar hobi saja," terlalu segan untuk memberitahu siapa saya sebenarnya.

"Bolehlah lukiskan potret atau arca saya nanti?" permintaan dia kali ini dengan senyuman manis yang diberikan membuat saya yakin, dia cukup sempurna.

"Saya fikirkan kemudian." saya berasa malas untuk berbasa-basi.

Sherry menawarkan dirinya untuk mencuci pinggan mangkuk yang telah digunakan. Saya tidak membantah dan alangkah senangnya jika saya ada isteri. Saya menghampiri Sherry dari belakang dengan perlahan, pada fikiran saya dia seorang pelacur dan dia tidak mungkin marah atau menyesal dengan perbuatan saya nanti. Saya mencapai senduk kayu, dengan sekali hayunan di kepalanya, Sherry pengsan.

Di belakang banglo saya telanjangkan dan menanam Sherry hidup-hidup, cuma kepalanya sahaja yang kelihatan. Tubuhnya pula diikat mengikut struktur liuk tubuh yang saya bayangi untuk karya saya nanti. Kepalanya saya gerudikan hingga menembusi tengkorak, kemudian saya curahkan raksa yang panas pada lubang tengkoraknya. Kerja saya masih belum siap lagi, kena tunggu 4 atau 5 hari dan mengharapkan cuaca panas sepanjang hari.

Selepas 4 hari saya gali kembali, dan dengan mudah saya menarik kulitnya dengan sempurna. Saya perlu kulit Sherry untuk lukisan terbaru saya. Seluruh tubuhnya yang diseluputi raksa sangat sempurna dijadikan patung arca untuk hiasan rumah saya.

*******

Pak Akub memberhentikan vannya di depan rumah saya. Memang selalu saya meminta pertolongan Pak Akub untuk menghantar lukisan saya ke galeri.

"Wah, lukisan baru? Apa tajuknya?"

"Rebah Di Hujung Jalan."

No comments:

Post a Comment