28 May 2015

KARKAS #159: AKULAH PSYCHOPATH

Sejak kebelakangan ini, Kota Pheonix yang dikatakan kota paling selamat di dunia dikejutkan dengan beberapa kes pembunuhan. Dikatakan semua pembunuhan ini dilakukan oleh seorang; Pembunuh bersiri. Aku ditugaskan untuk mengetuai pasukan memburu pembunuh bersiri ini. Setelah sekian lama mengumpul maklumat, akhirnya pasukan aku berjaya menangkap seorang suspek yang dipercayai pembunuh bersiri tersebut. 

"Adakah kau yang membunuh kelima-lima lelaki ini?" Aku menghulurkan beberapa keping gambar kepadanya. 

Dia memandang gambar tersebut dan menjawab ringkas sambil menganggukkan kepala. "Ya."

Aku nampak ada satu senyuman di akhir ayatnya. Aku bertanya lagi.

"Betul ke? Saya tidak percaya semudah ini awak nak mengaku..."

Belum sempat aku nak habiskan ayat aku, suspek tersebut ketawa dengan terbahak-bahak.

"Haha! Kalau tak percaya kenapa tangkap aku? Haha!"

Celaka. Berani dia permainkan aku. Tak habis lagi dia ketawa tu. Aku merenung tajam.

"Aduh sakit perut aku. Okay okay. Aku 'stop' ketawa. Jangan serius sangat encik polis. Aku bergurau sahaja. Ya. Memang aku yang bunuh kelima-lima lelaki ini. Kot? Haha!"

Dengan penuh perasaan marah aku terus bergerak kearahnya dan tariknya ke dinding. Aku memegang kolar bajunya dan mengangkatnya tinggi.

"Kurang ajar kau! Kenapa kau bunuh mereka semua?!"

"Haha! Kau nak jawapan betul-betul ke main-main?"

Aku mengenggam kuat kolarnya dan menghentak badannya ke dinding.

"Kau lebih baik jawab baik-baik atau aku pukul kau sampai mati."

"Okay okay. Jangan bunuh aku please. Haha. Aku bunuh mereka...."

Dia merapatkan mulutnya ke telinga aku dan berbisik,

"Sebab aku mencari orang macam kau ni. Haha!"

Aku menghentak badannya sekali lagi ke dinding. Kali ini lebih kuat dan kepalanya terhentak sekali ke dinding. Mukanya mengerut menahan sakit tapi senyumannya tetap tidak hilang.

"Aku suruh cakap betul-betul kan?!"

"Aku cakap betul-betul la tu. Sebab jawapan main-main aku bunuh mereka kerana mereka ni perogol kanak-kanak. Eh tapi tu jawapan betul juga. Cuma bukan misi utama aku. Misi utama aku macam yang aku cakap tadi; mencari orang macam kau ni. Haha!"

Aku geram dan mencampaknya jatuh ke lantai. Ketawanya makin kuat dan kesabaran aku makin nipis.

"Apa kau mengarut ni?! Apa maksud kau cari orang macam aku?"

"Kau tak rasa hipokrit ke? Kau yang kononnya seorang pegawai polis yang kononnya menjaga kota paling selamat ini demi keamanan masyarakat, sedangkan masih ramai perogol luar sana masih bebas melakukan jenayah. Berapa ramai pembunuh yang terlepas kerana mereka mampu membayar peguam yang hebat?"

Aku terdiam sebentar. Ada benar dalam kata-katanya. Sistem keadilan di kota ini ada banyak kurangnya. 

"Tapi aku masih cuba sedaya-upaya aku untuk menjaga keamanan kota ini!"

"Haha! Kau ingat "sedaya-upaya" kau tu cukup ke? Aku rasa tidak. Kota ini masih tak aman. Tapi sebab itu aku mencari orang macam kau ini. Orang yang cuba "sedaya-upaya"."

"Kau ni psychopath!" Dia cuba untuk memanipulasi pemikiran aku. Aku tidak boleh percaya kata-katanya.

"A psychopath is better than no path at all. Seperti engkau encik polis. Masih mencari-cari maksud kehidupan. Tapi jangan risau. Sebab itu adanya aku di sini; untuk memberikan kau satu jalan."

Tiba-tiba pintu bilik itu dibuka oleh seorang polis. 

 "Maaf inspektor, suspek ini telah diikat jamin dan harus dibebaskan dengan segera."

"Apa? Siapa yang mengikat jamin dia?"

"Maaf inspektor, saya tidak tahu."

Kedengaran semula gelak ketawa yang mengjengkelkan. Aku melihat suspek itu sudah berdiri dan membetulkan tali leher dia. Dia mula bergerak menuju ke pintu keluar. Di hadapan aku dan berbisik di telingaku.

"First lesson for you, encik polis. Suara besar dan sepak terajang bukanlah benda paling "kuat" dalam dunia ini. Tapi otak dan duit. Haha."

Dia bergerak ke arah pintu keluar semula. Di pintu, dia memusingkan badannya dan berkata,

"Thank you for a lovely talk. Aku seronok sangat. Memang engkaulah orang yang aku cari selama ini. Kalau betul kau mahu selamatkan kota ini, cubalah "sedaya-upaya" kau untuk menangkap aku. Haha!"

Aku marah. Mahu saja aku menembak kepala si bangsat ini. Namun, aku lebih tahu apa akan jadi selepas itu. Jadi aku hanya mampu bersabar. Aku bertanya buat kali terakhir sebelum dia pergi.

"Siapa kau?" Apa pun jawapan dia, aku tidak akan lupa.

Dia tersenyum dan menjawab.

"Akulah Si Psychopath. Haha!"

***

No comments:

Post a Comment