28 May 2015

KARKAS #161: AKULAH PHYSOPATH II

Aku terus berlari ke pejabat boss aku. Aku tidak puas hati. Siapa pula yang menjamin suspek itu tadi? Aku sudah dapatkan pengakuan dari dia. Tapi semudah itu dia melarikan diri. Aku mahukan jawapan. 

Aku terus membuka pintu pejabat dia.

"Jen. Siapa yang mengikat jamin suspek aku? Aku dah dapat pengakuan dari dia."

"Inspektor. Tolong jangan panggil saya macam itu."

Jenny Victoria. Ketua polis di Kota Pheonix. Dia merupakan kawan aku sejak kecil. Kerana keputusan akedemik dia yang cemerlang, memudahkan dia untuk mendapat pangkat yang dia perolehi sekarang.

"Sorry, Rae. Saya pun tak dapat nak buat apa-apa. Saya mendapat panggilan dari pihak atasan untuk membebaskan suspek dengan segera. Saya tahu awak sudah bekerja keras dalam kes ini."

Aku hairan. Panggilan dari siapa yang Jen terima? Kenapa mereka mahu bebaskan suspek itu?

"Pihak atasan? Siapa pula dari pihak atasan yang nak bebaskan suspek tu?"

"Sorry. Itu saya tidak dapat beritahu. Sulit."

"Sulit?! Mengarut! Aku ketua dalam kes ini dan itu suspek utama aku. Jadi aku berhak tahu maklumat itu."

Aku nampak muka Jen mula berubah.  Mukanya yang tenang tadi sudah menjadi sedikit pucat. Namun, sekejap sahaja mukanya terus berubah menjadi marah.

" Inspektor! Saya memang tak dapat beritahu. Apa kamu fikir saya ni siapa? Saya juga mahu menangkap pembunuh itu. Namun, bukan atas kuasa saya untuk menangkap suspek itu sekarang. Jadi, jika kamu betul-betul mahu tangkap suspek itu, tolong saya cari bukti yang lebih kukuh."

Aku terdiam kaku. Dada Jen berombak-ombak mencari nafas. Matanya seakan berkaca. Seperti dia kecewa dengan aku. Aku menahan marah dan terus keluar dari situ. Semua mata-mata memandangku di saat aku keluar dari bilik Jen. Aku terus pergi dari situ.

Sejak dari hari itu, aku tidak putus-putus mencari jejak suspek itu. Sebulan selepas itu, 3 pembunuhan telah dilaporkan. Semuanya telah dilakukan oleh Psychopath itu. Macam mana aku tahu? Sebab semua cara pembunuhannya sama dan semua mangsanya adalah perogol kanak-kanak. 

Kemudian, aku menerima satu panggilan dari nombor yang tidak dikenali.

"Hello, Encik Polis. "

Suara itu! Aku kenal suara itu!

"Psychopath!"

"Wahh. Bijaknya Encik Polis ni. Saya suka saya suka! Haha!"

Ketawa dia masih mengjengkelkan. 

"Apa ni, Encik polis? Dah tiga pembunuhan tapi aku masih bebas. Kalau macam ni, aman la kota ni tanpa perogol kanak-kanak. Haha!"

"Kau tunggu. Aku pasti akan dapat tangkap kau."

"Itu dia. Sedaya upaya Encik Polis! Haha. Bagus. Aku terhibur. Dengan itu, aku ada satu hadiah untuk kau, Encik Polis."

Hadiah apa yang dia maksudkan? Adakah ini perangkap?

"Haaaa. Mesti kau macam suspenkan? Disebabkan kau suspen lebih, aku bagi hadiah tu dalam bentuk teka-teki. Haha."

Aku diam.

"Ala dia ni. Jangan la serius sangat. Haha! Okay ini dia soalannya. 

24082065 - 7862458 - 79874258. 

Haaa. Dapat tak? Aku ulang sekali lagi 

24082065 - 7862458 - 79874258

Haha. Okay. Itu sahaja. Mudah sahaja. Aku pasti kau akan menyukai hadiah ini. Haha. Itu sahaja dari saya. Bye!"

Panggilan diputuskan. Aku masih terpinga-pinga. Apakah maksud nombor-nombor itu? Apa rancangan si gila itu kali ini?

Aku terus membawa maklumat ini kepada Jen. Mungkin dia tahu apa-apa tentang nombor ni. 

"Sorry inspektor. Tapi awak bukan ketua kes ini lagi. Kes ini telah dipindahkan ke Team Alpha. Kini awak ditugaskan kes Roger Watch."

Aku sangka aku akan dapat bergerak maju dalam kes ini. Tapi aku disingkirkan pula.

"Apa ni Jen? Kenapa aku disingkirkan pula? Apa maksud semua ini? Roger Watch perogol kanak-kanak tu? Tak lama nanti mati dibunuh Psychopath juga."

"Sorry. Saya tak boleh bagitahu. Pihak atasan yang berikan ara..."

Belum sempat Jen habiskan ayat itu, aku terus menghentak meja Jen. Jen terkejut dan mukanya pucat. 

"Pihak atasan lagi! Siapa pihak atasan ni? Aku nak tahu. Apa yang susah sangat nak bagitahu?"

"Inspektor. Tolong jangan buat kacau disini. Saya sudah diberi arahan dan saya harap awak patuhi arahan itu."

"Macam mana aku nak patuh kalau aku tak faham arahan tu. Kenapa singgkirkan aku? Apa dia takut aku dapat tangkap si gila tu? Hey, berapa juta si gila tu bayar korang ha?"

Jen seakan terkejut bila aku sebut "bayar" tu. Apakah seperti apa yang aku fikirkan? Tak mungkinlah.

"Please keluar sekarang inspektor. Sebelum saya panggil guard untuk heret awak keluar!"

"Jen. Apa betul si gila tu dah bayar kau?"

Pap!

Satu pelempang hinggap kat muka aku. Aku memandang Jen dan dia sudah mula menangis.

"Tak sangka awak fikir saya macam itu. Kita kawan sejak kecil lagi. Tak akan awak boleh percaya saya akan buat macam tu? Saya ingat kita ni kawan? Rupanya saya silap."

Aku terus bangun dan keluar dari biliknya. Sekali lagi, semua mata-mata sekelilingku memandang. Tapi kali ini, renungan mereka penuh amarah. 

Apakah melampau apa yang aku cakapkan itu? Aku hanya mahukan kebenaran. Mungkin agak kasar soalan aku tadi. Aku tidak patut cakap macam tu. Sudah tiga hari aku ponteng kerja dan balik kampung. Aku mahu berehat. Semuanya terlalu berat untuk aku pikul. 

Selepas seminggu, akhirnya aku mengambil keputusan untuk datang semula ke pejabat dan aku mahu meminta maaf kepada Jen. Aku sebagai kawannya harus percayakan dia. Aku tidak patut cakap macam tu tempoh hari. Agak-agak dia marahkan aku lagi ke?

Bila aku sampai ke biliknya, Jen tiada. Rupanya sudah tiga hari Jen 'outstation'. Kemudian, aku perasan ada satu kertas tertampal di pintu bilik Jen.

123
456
789

Bila aku melihat nombor ini, aku terus teringar akan telefon bimbit lama. Sususan nombornya adalah seperti ini.

Kemudian aku terfikir, adakah ini klu untuk teka-teki Psychopath? Tak mungkin.

Aku terus berlari ke bilik aku. Ada seorang pegawai polis menahan aku.

"Inspektor! Sudah lama saya cari inspektor. Ketua Team Alpha cari ins..."

"Haish diamlah. Aku tak nak dengar cerita pasal mangkuk tu."

Aku terus tolak dia ke tepi dan masuk ke bilik aku. Bila aku cuba selesaikan teka-teki itu, yang aku dapat hanyalah,

24082065 - RUMAHKU - SYURGAKU

Ya. Pada telefon bimbit lama, ada 4 huruf pada pad nombor 7; P Q R S. Jadi aku pilih huruf R. Bila aku terjemahkan nombor-nombor ini, aku dapat "RUMAHKU SYURGAKU". Tapi apa maksud nombor 24082065 ini?

Ah!
Tarikh!

Asallah lembab sangat aku ni? Tu tarikh. Dan tarikh itu jatuh pada hari ini. 24 Ogos 2065. Adakah RUMAHKU SYURGAKU itu bermaksud rumah aku?

Dari kampung aku terus pergi ke pejabat. Adakah "hadiah" aku itu berada di rumah aku?

Aku terus pandu laju menuju ke rumah. Berdebar hati tidak sabar untuk tahu apa yang berada di rumah aku. Debaran ini lain dari terima hadiah hari jadi. Debaran ini lebih kepada ketakutan.

Aku terus membuka kunci pintu rumah aku dan masuk ke dalam. Aku tergamam di pintu rumah aku. Hebat sungguh hadiah psychopath ini.

Di tengah-tengah ruang tamu aku, terduduknya mayat sahabat baik aku, Jen. Disebelahnya, TV masih terbuka dan aku pasti kini seluruh negara sedang menyaksikan video Jen mengambil rasuah dari beberapa orang yang menyebabkan beberapa penjenayah bebas. Segala fail dan dokumen juga disiarkan dalam video itu.

Aku pasti pembunuhan ini dilakukan oleh orang yang sama. Psychopath! Macam mana aku tahu? Walaupun kali ini mangsa bukanlah seorang perogol kanak-kanak. Tapi cara pembunuhannya tetap sama.

Kelopak mata sebelah kanan di potong, semua jari tangan di potong dan satu kelaran besar di leher.

Aku jatuh melutut kaku.

***

No comments:

Post a Comment