15 Mar 2016

KARKAS #246: GADIS DALAM KOTAK


Malam sunyi ditemani cahaya rembulan yang berbogel tanpa selindung. Bunyi burung hantu dari arah barat serta bunyi angin yang kuat berjaya menaikkan bulu romaku. Bayu dingin di malam hari membuatkan aku rasa mengantuk, lapar dan kurang selesa. Aku tak tahu ke mana lagi aku harus tuju setelah keluar, lari dari rumah. Papa sudah tidak sayangkan aku. Dia lebih sayangkan mama baru, bukan aku. Di persimpangan hujung jalan, aku terlihat cahaya terang, seperti ada ramai orang. Aku menuju ke arah cahaya tersebut dengan harapan ingin meminta simpati sesiapa.

Sesampainya aku di sana, aku hampa. Cahaya tersebut bukanlah seperti yang aku harapkan. Ia cuma cahaya dari kedai lama yang menjual barangan antik di tengah-tengah malam. Entahlah apa relevannya beroperasi pada waktu sebegini. Mungkin menunggu kedatangan aku kerana sebaik sahaja aku melangkah di hadapan pintu kedai tersebut, seorang lelaki tua membuka pintu, tersenyum ke arahku.

Kehadiranku disambut dengan senyuman berhiaskan janggut putih yang tebal . Bau barangan lama menerpa rongga hidungku membuatkan aku bersin berkali-kali. Lelaki yang belum pernah kukenali itu hanya ketawa melihat gelagatku. Aku cuba berbual dengan lelaki tersebut tetapi dia tersebut bisu, tidak mampu bersuara. Jadi kami hanya berdiam saja. Dia menjemput aku menikmati minuman coklat panas serta mengajakku menginap di kedai tersebut dengan menggunakan bahasa isyarat yang mudah aku faham. Aku hanya menganggukkan kepalaku lalu berterima kasih kepada dia.

Keesokan paginya, sebelum bapaku yang entah bagaimana tahu aku ada di sini datang menjemput aku, lelaki tua itu memberikan aku sebuah bungkusan. Hadiah katanya kerana sudah lama dia tidak mendapat tetamu. Aku syak dialah yang memberitahu kepada bapaku tentang keberadaan aku di sini tetapi aku sudah tidak kisah. Aku rasa tenang berada di sini.

Ketika di rumah, hampir setiap hari aku menatap pemberian lelaki tua itu. Sebuah kotak muzik lama yang reka bentuknya unik dan lagunya menenangkan. Aku cuma berkurung di bilik saja sepanjang hari memainkan kotak muzik tersebut.

***
Alunan lagu indah dimainkan setelah kekunci itu dipusingkan.Jelmaan seorang perempuan bergaun putih muncul di hadapannya. Sebelah tangan perempuan itu di perut, dan sebelah lagi tangannya di atas kepala. Bibirnya terukir senyuman yang paling menawan dan lirikan matanya sangat menggoda sesiapa sahaja yang melihatnya. Sanggul rambutnya yang berwarna keemasan rapi di kepala dan disertai karangan tiara terletak elok di atas kepalanya, menyempurnakan lagi perhiasannya.

Jelmaan itu menyanyikan sebuah lagu yang sangat memukau. Sesiapa sahaja yang mendengarnya, pasti akan terpengun dengan kelunakan suaranya dan keindahan lirik lagunya. Lirik lagunya berkisahkan tentang cinta dan kehidupan yang mati. Melodi yang dimainkan serta lenggok suara gadis itu merupakan gabungan yang paling hebat, tiada tandingan.

***
Kotak muzikku dirampasnya lalu dibaling keluar dari tingkap. Aku sedang cuba menahan air mataku. Namun, terlerai juga. Kotak muzik kesayanganku dibaling begitu saja, pasti sudah rosak. Kata papa bunyinya aneh, bising, menyakitkan telinga, seperti radio lama yang sudah rosak. Aku tahu papa cemburu melihat aku bahagia. Aku tengking papa, aku kata isterinya itu perempuan sundal, jalang. Memang benar kata-kataku. Aku ada bukti jika dia minta. Tetapi papa terus menampar pipiku.

Pedih. Telingaku berdesing, kepalaku pening, mataku berpinar, hatiku kecewa. Aku terus keluar dari rumah dan mencari semula kotak muzikku. kotak yang mampu mengkhayalkanku dan membuatku tenang. Aku berani mengaku, kotak muzik itu kekasihku, lebih daripada orang tuaku. Kotak yang bagaikan bernyawa ini saja yang faham deritaku. Aku berlari menuju ke bahagian paling atas bangunan rumahku, di tingkat 15 sambil memainkan kotak muzikku dan menari girang bersama penari di dalam kotak tersebut.

Aku tahu, apa bunyi aneh yang papa kata tapi aku tak kisah. Aku cuma teruskan tarian aku sehingga aku boleh terbang, tinggi dalam langit gelap bersama penari tersebut. Aku cuba berada di tempat paling tinggi sambil menggapai tangannya. Telingaku disumbatkan dengan bunyi yang sama aku dengar setiap hari, iaitu… bunyi kematian.

***
Johan terkaku tatkala terdengar pengakuan sebenar Maria. Kata Maria, dia sudah punya teman lelaki lain yang lebih kacak, menarik, kaya dan selalu menghiburkan dia. Johan ini membosankan katanya lagi. Di tangan Johan tersimpan kemas sebuah kotak muzik berbentuk jantung manusia. Johan ukir khas buat gadisnya, Maria. Malah, di dalam kotak muzik itu pula tersisip cincin emas rekaan Johan sendiri. Johan sangat tidak dapat menerima kata-kata Maria malam itu. Lebih-lebih lagi, Maria berkata sedemikian betul-betul selepas Johan melutut melamar Maria.

Sudah lama Johan membuat persiapan untuk melamar Maria iaitu pada hari ulangtahun kelahiran Maria. Berbulan-bulan masa diambilnya untuk mengukir bentuk jantung, persis jantung manusia demi membuktikan cintanya pada Maria. Mungkin salah Johan sendiri kerana membosankan buat Maria, tetapi dia telah menjaga Maria dengan sebaik mungkin. Apa yang Maria pinta, pasti dia laksanakan. Tak sangka begini pengakhirannya.

Malam itu juga, Johan telah ditemui bunuh diri oleh seorang kanak-kanak lelaki gila yang bisu di kawasan sekitar. Di tangan Johan ada kotak muzik berbentuk jantung yang penuh dengan darah Maria. Johan telah menghentak kepala Maria bertubi-tubi dengan menggunakan kotak muzik tersebut kerana Maria tak henti-henti memuji kekasih baharunya. Johan cuma mahu Maria diam. Tetapi, akhirnya Maria mati di tangan Johan. Johan pula bertindak terjun dari atas bangunan 15 tingkat dalam keadaan mabuk.

***

No comments:

Post a Comment