30 Dec 2015

KARKAS #237: RUMAH KENANGAN

Angin laut yang berpupuk lembut menerbitkan rasa damai di hati. Sudah lama aku tidak ke sini. Sebuah daerah yang pernah melakar sejarah cintaku yang tidak kesampaian. Dahulu, di sinilah menjadi tempat aku menyulam kasih bersama Irwan. Pasir, pohon dan laut di mataku inilah saksinya. Betapa katanya aku inilah pemilik hatinya. Belahan jiwanya. Dan aku terbang bagaikan diawangan. Terbuai dengan segala ucap manisnya itu.

Namun, semenjak dia berhijrah ke bandar besar, sikapnya berubah. Tiada lagi kata-kata manis yang menemani lena malamku. Tiada lagi sumpah janjinya yang selama ini memaku hatiku hingga ke dasarnya agar setia untuknya. Sesuatu yang ditinggalkan untukku hanya kesunyian. Kesunyian yang menggigit sanubariku.

Sejak daripada hari itu, aku menjadi seorang pemurung. Kamarku adalah duniaku. Kamar yang dihiasi dengan foto kami berdua. Setiap kali terpandangkan foto itu, air mataku turun bagaikan hujan. Dan di dalam hatiku, bahnya sudah lama menenggelamkan segala kenangan. Lemas aku dengan segalanya. Ibarat menunggu malaikat datang mencabut nyawaku pergi.

Terkadang, hati ini tertanya sendiri, ke manakah hilangnya pemilik rusuk kiriku ini. Apakah kematian sudah menjemputnya? Atau dia sendiri yang menempah kerandanya sendiri?

Tuhan. Rindu aku padanya tak pernah padam. Malah semakin marak. Hanya hujan air mataku ini pengganti bicara.

Hari ini, di persisir laut ini aku cuba himpunkan kembali segala kenangan yang wujud. Aku susun satu persatu seperti mana batu bata disusun untuk dibina sebuah rumah. Lalu aku pakukan tiangnya dengan sumpah setianya, agar rumah itu kekal berdiri di situ selamanya. Kemudian, atapnya pula adalah janji manis yang pernah dikarangnya untuk aku. Biar rumah kenanganku ini sentiasa damai selalu. Jendelanya, aku hiaskan dengan tirai impian. Sesuatu yang sering kami kisahkan bersama waktu dahulu. Dan di hadapan pintunya nanti, di situlah aku akan selalu berdiri menunggu dia untuk kembali.

Aku pejamkan mata. Menghayati indahnya rumah kenanganku. 

"Laila!"tepukan di bahu mengembalikan aku ke alam nyata. Aku menoleh ke sisi. Suria, sahabat baikku rupanya.

"Marilah pulang. Sejak tengah hari tadi kau di sini. Pulanglah. Ibumu di rumah kerisauan."

"Aku tenang di sini Su. Kau pulanglah dulu. Nanti aku akan pulang sendiri sebelum matahari terbenam."

"Sampai bila Laila kau mahu hidup begini? Apa kau tak kesian dengan ibumu? Atau setidaknya dengan dirimu sendiri?"soal Suria dengan suara yang keras. Setelah itu nafasnya dihela perlahan. Kekecewaan terlakar diwajahnya yang putih bersih.

"Irwan dah mati sebulan yang lalu Laila. Kau lupa? Kau sendiri yang memangku kepalanya. Kau sendiri yang mengajarnya mengucap. Dan kau juga yang menaburkan bunga di atas pusaranya. Lupakah kau Laila? Pulanglah. Tak ada yang mampu kau ubahkan lagi." Suaranya dikendurkan. Tidak sekeras tadi. Bahuku dipaut erat.

Nasihat yang dilontarkan Suria itu sedikit sebanyak mencuit hatiku. Ada benarnya dengan apa yang dikatakan Suria. Dan pula ini bukanlah pertama kalinya dia cuba menasihatiku.

Ya, aku ini adalah orang yang terlalu menyerah pada nasib. Menyerah segalanya kepada Sang Pencipta. Aku takut untuk mengubah apa yang telah sebati dengan hidupku. Hingga aku lupa yang aku ini manusia yang seharusnya berusaha untuk mengubah nasibku sendiri.

"Aku rindu Irwan. Tuhan mengambilnya di waktu aku belum bersedia. Kepulangannya kutunggu Su dan kepulangannya itu adalah kematiannya. Aku tak tahu bagaimana untuk kurawati hati aku ni Su." Luahku bersama esak tangis yang tertahan-tahan. Suria memaut bahuku lebih erat.

"Berserah padaNya. Jadilah kau fatalis yang akan berubah. Fatalis si mantan. Yang inginkan perubahan demi kebaikan masa depanmu."

Aku menundukkan wajah. Air mata di wajah aku seka dengan belakang tangan. Allah ada. Allah ada dan Allah takkan pernah biarkan aku sendiri.

No comments:

Post a Comment