13 Jun 2015

KARKAS #177: NOTA

"Hai."
Dia senyum segaris. Macam tak sudi nak berbual.

"Lama kan kita tak jumpa?"
"Kita memang dah tak berjumpa sejak habis sekolah, lupa?"

Aku senyum. "Ya, mana pernah lupa. Kaulah terus hilang macam tu je."

"Heh!"

"Kau buat apa lepas sekolah?"

"Aku stay kat rumah uncle, kerja. Setahun lepas tu aku sambung belajar."

"Memang tak aktif kat Myspace, Friendster? Ingat tak zaman tu kita tak pakai Facebook lagi." Aku ketawa kecil.

Dia angguk sambil senyum. Mula nampak selesa nak berbual. 

"Tak."

"Kenapa?" 

"Tak ada sebab...."
"Dah lama aku cari kau."

Dia pandang aku. Lama.

"Kenapa cari aku? Kau lupa apa perjanjian kita?" Soalnya.

"Perjanjian?" Aku kerut kening.

Dia pandang aku lebih lama. Aku balas dengan pandangan tak faham maksud kata-katanya.

"Kau masih simpan ke buku nota sains kau?" Soalnya.

"Tak, dah bu.... Er, tak pasti pulak kalau masih ada dalam stor. Kenapa?" 

"Kau tak pernah baca nota kat mukasurat terakhir buku tu?"

"Err... Tak."

Dia senyum lebar. "Teja, aku rindu kau. Sangat!" Katanya.

Aku senyum sedang dalam fikiran terfikir-fikir di mana aku simpan buku nota sains tingkatan lima dahulu. Apa nota yang Ariff tinggalkan?

***

No comments:

Post a Comment