5 Jun 2015

KARKAS #171: PELURU EMAS

Bertemankan nyamuk, aku masih setia di dalam semak samun menanti jawapan kepada masalah yang melanda. Aku terpaksa abaikan masak lemak cili padi yang terhidang semata-mata mencari bukti.

Dua orang lelaki di sebalik pondok bercakap sesuatu yang butir bicara tak jelas di telingaku.

Aku mengatur langkah menghampiri pondok itu, sengaja aku rapatkan telingaku ke dinding agar butir bicaran mereka dapat aku tangkap. Senapang patah aku pegang erat, risau jika ada perkara tak terduga.

"Berapa lama kita nak simpan dia ni?" Soal suara garau.

"Sampai kita dapat apa yang kita naklah!" Balas suara yang lain agak meninggi nadanya. 

Aku intai dari celah-celah dinding, tapi kabur je yang aku nampak. Dada aku berombak, beribu persoalan muncul. Pantas kocek seluar aku raba, peluru tinggal dua butir. Jika tembakan tersasar, mungkin aku yang mati.

Peluru aku masukkan dalam senapang, tangan di picu, perlahan aku menapak ke muka pintu pondok sambil mengacukan mulut senapang ke muka pintu. Daun pintu aku kuak, terbuntang mataku melihat longgok pakaian di lantai.

Lelaki-lelaki itu panik melihat aku muncul dengan senapang patah di tangan.

"Siapa kau?" tanya salah seorang dari mereka.

"Jangan tanya aku siapa, persoalannya apa yang korang buat dengan baju ni, patutlah orang kampung mengadu banyak hilang pakai diampaian."

"Err.." mereka berpandangan sesama sendiri,

Kurang berpuas hati dengan jawapan itu, aku tanpa teragak-agak mengacukan senapang tepat ke muka mereka. 

PANG! 

"Lain kali, kalau nak tidur basuh kaki dulu. Dah lah mengigau lepas tu pijak perut aku pula." Aku terpinga-pinga, tampar abang buat aku berjaga sepanjang malam.

***

No comments:

Post a Comment