5 Jun 2015

KARKAS #172: MULUT

"Macam mana boleh jadi macam ni Jah?" Tanya Ani ingin tahu selepas melihat keadaan Jah yang makin teruk.


"Tak tahu nak cakap, puas aku fikirkan puncanya." Jawab Jah perlahan sambil tangannya ligat mengupas mempelam.



"Jah, entah-entah... Ada orang nak dajal kau, manalah tahu. Musuh ni memang kita tak cari tapi datang sendiri."



Jah tersentak, tangannya perlahan mengelap lelehan yang turun dari mulutnya. Jika ditatap lelehan itu pasti menimbulkan rasa loya.



"Aku ada terfikir juga, tapi apa dosa aku. Aku tak campur hal orang." Jah melemparkan wajah kesal.



"Asalnya, aku guna satu produk ni lepas tu kelilling mulut aku gatal. Tak sampai seminggu luka abis mulut aku." Terang Jah.



"Takpe laa, sabarlah Jah." Ani mengurut belakang Jah.



"Eh, kau tahu Ani, anak si Timah tu udah mengandung. Aku bukan nak mengata tapi setahu aku dia tu belum kahwin.."Jah mula membuka gelanggang gosip di bawah pohon rendang sambil ditiup angin petang.



Dalam ketidaksedaran Jah sedang menerima balasan Tuhan atas kepetahan mulutnya.



***

No comments:

Post a Comment