22 Feb 2023

KARKAS #255 : ARCA KRISTAL TWO SISTERS

 Aku bangun daripada tidur. Rasa sengal seluruh badan akibat main badminton tanpa pemanasan. Badan dah lama dalam zon selesa, terkejut dengan aktiviti fizikal yang mendadak. Aku lemau. Tiba-tiba aku teringat mimpi aku malam tadi, _epic_!


Aku cuba mengingat setiap perincian dalam mimpiku. Watakku bernama Aisy, ada dua perempuan yang asalnya baik tapi bertukar jadi ahli sihir yang membuat satu ritual menidurkan manusia untuk dijadikan arca. Ada lelaki yang, dia tidak bisu tapi dia tidak bercakap dan namanya Muhd Yusuf. Dia sentiasa memakai _hoodie_ dan tak lekang dengan _headphone_. Dia selalu bersendirian tanpa seorang kawan pun. Macam mana aku tahu nama dia Muhd Yusuf? Dia tanyakan nama aku dengan menulis di sekeping papan menggunakan sebiji batu;

- Siapa nama?

- Aisy. Siapa nama awak?

- Muhd Yusuf. 

Itu sahaja, sesi perkenalan kami. 


Suasana dalam mimpi aku sejuk dan bersalji, mungkin pengaruh daripada keadaan sebenar aku yang kesejukan tanpa selimut. 


_Okay_, aku mulakan dengan pertemuan aku dan dua perempuan yang sangat baik pada awalnya. Perempuan berdua ini ada sebuah kedai makan yang katanya semua menu di situ sedap-sedap belaka. Aku di sini sudah hampir 9 tahun tapi aku tidak pernah kenal perempuan berdua itu dan tidak pernah singgah di kedai makan mereka. Kata penduduk setempat, mereka adalah ikon masyarakat. Mereka akan hadir semua jenis majlis dan memberi pelbagai bentuk sumbangan serta mereka kenal baik dengan semua orang. 


"Aisy, esok marilah makan tengah hari di kedai akak."

"Akak buka kedai siang sahaja ke?"

"Akak buka kedai sampai pukul 10 malam. Tapi menu siang dah tak adalah. Malam, menu istimewa." Dia kenyit mata.

"Kalau macam tu, saya pergi kedai akak malam ni lah ye."

"Pukul berapa tu Aisy?" Aku jadi pelik, kenapa perlu aku beritahu pukul berapa.

"Saya tak pasti kak."

"Oklah, tak apa. Akak tunggu, jangan tak datang ye."


Ah, sejuk, berangin dan bersalji. Cari pasal sungguh berjanji untuk datang malam. 

---

Aku pergi ke kedai makan 'kakak' itu. Tapi aku tidak terus masuk, aku mengintai dari luar. Senyap. Di sebalik dinding, aku nampak semua pelanggan rebah di atas meja, seolah-olah mereka sedang tidur termasuklah Muhd Yusuf. Aku tidak nampak sesiapa melainkan pelanggan sahaja. Aku terus masuk untuk mendapatkan Muhd Yusuf.


"Yusuf, Yusuf." Aku berbisik sambil menggerakkannya. Dia bangun dan meletakkan telunjuk ke bibirnya. Aku cuba menggerakkan pelanggan di meja sebelah. Namun Muhd Yusuf menggelengkan kepalanya lalu kami terus keluar.


"Kenapa? Mereka, awak?" Muhd Yusuf cuma menyentuh _headphonenya_ dan aku faham.

"Ada mantera?" Dia mengangguk.

"Untuk apa." Dia menunjuk ke arah tasik. Tasik kosong lagi beku.

"Apa?" Aku tidak faham. Dia mengajak aku ke tasik tersebut. Bila aku jenguk ke dalam tasik, ada beberapa arca kristal yang aku tidak pasti haiwan atau manusia. 

"Satu arca memerlukan tulang temulang daripada tiga manusia." Aku berpaling. Kelihatan perempuan berdua itu memandu satu kereta kuda salji. Mereka kelihatan seperti ratu salji jahat dalam filem Narnia. Aku tergelak sekuat-kuat hatiku. Tiba-tiba mereka terkumat-kamit membaca sesuatu dan Muhd Yusuf memakaikan aku _headphonenya_. Tiada lagu melainkan bunyi seperti notifikasi yang bertalu-talu. 


Notifikasi? Ya betul. Aku terjaga dek notifikasi yang bertalu-talu daripada telefonku. 20 mesej? Ah, _spam_ daripada satu nombor. Ada gambar dan mesej yang berbunyi;


_Jemput datang ke kedai makan Two Sisters. Ada banyak menu menarik. Buka sampai pukul 10 malam. Psst, menu malam, menu istimewa tau. Jangan tak datang ya, kami tunggu!_


Aku _click_ pada gambar. _Loading_ agak lama, dan gambar di paparan adalah perempuan berdua tersebut.


Aku menampar pipiku, sakit!

_Ah, sudah!_

No comments:

Post a Comment