22 Feb 2023

KARKAS #254 : ANTARA TANGGAPAN DAN KENYATAAN

 


Hari itu, seisi wilayah Timur terkejut dek gempa yang terjadi di wilayah Barat. Boleh dibilang, seluruh wilayah Barat nyaris-nyaris menjadi puing. Begitu hebat gempa yang melanda. Sampaikan penduduk di Timur turut merasakan sisa-sisa goncangan. Semuanya buru-buru keluar ke tengah jalan menjauh dari bangunan. Siapa sangka, wilayah Barat yang selalu dicanang sebagai wilayah di mana penduduknya kuat agama malah dilanda hal-hal sedemikian.


“Tuhan sudah tidak peduli siapa pun. Bala tidak kenal siapa-siapa!” laung seorang penduduk di Timur.


Lorong-lorong dan jalan-jalan raya di wilayah Timur padat dengan manusia. Gegak gempita tangisan anak kecil dan teriakan orang-orang bagaikan hari itu ada perayaan besar-besaran. Tidak ada seorang pun yang berani pulang ke rumah. Takut kalau-kalau ada goncangan susulan. Hampir semua penduduk yang rumahnya di tingkat paling bawah menarik wayar panjang ke luar rumah dan mengeluarkan TV. Begitu juga dengan kedai-kedai makan. TV dinyalakan dan beramai-ramai mereka menonton siaran langsung berita tentang gempa yang terjadi di wilayah Barat seperti menonton kejohanan Piala Dunia.


Usaha pencarian dan menyelamat giat dilakukan. Satu per satu mayat berhasil ditemukan. Menjelang petang, jumlah mayat menjadi ribuan. Semua penduduk, baik di wilayah Timur dan sisa-sisa penduduk di Barat semuanya berdoa agar menemukan setidak-tidaknya seorang yang masih hidup. Barangkali, itulah doa mereka yang paling bersungguh-sungguh pernah dipanjatkan. Saat peluang menemukan yang hidup terasa kian menipis, mendadak seekor anjing menyalak diikuti seorang penyelamat yang berteriak, “Ada seorang nenek masih hidup!”


Para penyelamat yang lain buru-buru ke arah yang dimaksudkan. Begitu juga dengan para media yang berlumba-lumba mahu mendapatkan rakaman pertama si nenek itu. Nenek itu berhasil ditemukan di antara reruntuhan batu-batu bangunan. Beliau terhimpit dan sama sekali tidak boleh bergerak. Dengan suaranya yang terdengar perlahan dan terketar-ketar, beliau meminta air untuk solat. Sejenak semua orang yang ada di situ bergeming bagaikan baru melihat hantu. Tidak ada yang menyangka bahawa itulah permintaan pertama si nenek. Mereka semua jadi kagum kerana sebegitu kuatnya pegangan agama si nenek. Alih-alih minta diselamatkan, malah beliau meminta air terlebih dulu.


Wajah si nenek disoroti cahaya lampu kamera oleh para media bagaikan terjadi kilat berulang kali di depan wajahnya. Sebotol air diberikan dan beliau solat dengan air mata yang bercucuran. Di dalam hati, si nenek berazam andai dirinya diberikan kesempatan untuk hidup lagi setelah hari itu, dia tidak mahu mengabaikan solat lagi.

No comments:

Post a Comment