24 Dec 2015

KARKAS #235: MIMPI YANG MEREALISASIKAN IMPIAN

'Izinkan saya merealisasikan impian anda.'

Kau pasti teruja melihat papan tanda di hadapan pintu masuk itu, bukan? Ayuh, apa lagi yang membuatkan kau tercatuk di situ? Usah kau gusar dan ragu. Memang benar inilah tempatnya kau akan mencapai segala yang kau hajati. Mungkin ini sekadar mimpi, namun sebutkan saja impianmu, di sini kami akan berusaha menunaikannya, tanpa prasangka.

Kau tidak percaya? Cukup-cukuplah memerhati sekeliling dengan tanda tanya. Benar, tempat ini sedikit usang dan buruk. Sekadar taman tema yang telah lama ditinggal sepi. Kau mungkin menganggap ayat di papan tanda itu sekadar slogan taman tema untuk kanak-kanak yang datang berhibur di sini suatu ketika dahulu. Tapi bukan. Bukan begitu sebenarnya. Slogan itu adalah untuk kau. Ya, untuk kau seorang! Mereka menjemput kau eksklusif untuk menunaikan segala angan dan khayalan kau yang belum tertunai. Kau perlu tahu, kau terlalu istimewa. Kau insan terpilih. Kau perlu berbangga.

Jadi, sekarang khabarkan impian kau yang masih tersimpan. Oh, sebelum itu pilih salah satu pintu dari tiga pintu berwarna biru, merah atau hijau di hadapanmu itu. Ia akan membawa kau ke tempat yang pasti membuatkan kau terpegun. Benar, kau jangan khuatir. Wah, kau kelihatan teruja. Bagus!

Oh, kau sudah pilih. Pintu berwarna biru? Sudikah kau berkongsi kenapa pintu itu yang kau pilih? Oh, tak mengapa. Tak apa jika kau malu. Baiklah, mari kita lihat apa yang ada di sebalik pintu itu. Di sana nanti, kau ceritakan apa impian kau. Kau tak perlu malu. Tiada siapa yang mendengar. Ah, kau mahu menceritakan impianmu di sini? Boleh, boleh saja.

Baik. Sekarang kita sudah melepasi pintu berwarna biru. Kau nampak seorang gadis berdiri di sana? Gadis sederhana yang menangis seorang diri di pakir rumahnya? Adakah kau kenal gadis itu? Tidak? Baiklah. Mari kita masuk ke dalam rumahnya. Usah khuatir, dia tidak akan nampak kelibat kita.

Kau jangan pelik. Inilah kehidupannya. Ya, memang teruk pada pandangan mata kau. Dinding rumah yang comot dan menggelupas, cermin-cermin tingkap pecah sekadar ditutupi kotak-kotak terpakai. Awas, kerana atap zinknya bocor dan syilingnya pecah sana sini. Lebih baik kau berhati-hati. Bimbang nanti syilingnya runtuh dan menimpamu.

Mahu teruskan ke dapur atau ruang bilik? Ah, mengapa kau enggan? Bukankah sepatutnya pemimpin sepertimu perlu melihat sendiri kehidupan daif rakyatnya? Eh, mengapa kau duduk di sudut itu? Bangunlah. Orang hebat dan penting seperti kau tidak selayaknya duduk di sudut itu. Itu sudut milik gadis yang menangis di luar sana. Tempat kau bukan di sini. Bukankah kau mahu kekayaan yang luar biasa? Jadi untuk apa kau terduduk di sudut itu?

Ah, belakang kau!

–Gelap–

Baguslah kau sudah sedar. Pasti kau pelik bukan? Oh, perkenalkan, gadis yang menggenggam cangkul ini namanya Izzati. Kau ingat? Benar. Dia adalah isteri yang mana suaminya kau sumbat di penjara hanya kerana kau bimbang kedudukan kau terjejas. Maaflah. Kau jangan meronta berlebihan. Kau memang takkan terlepas. Tangan dan kakimu sudah dirantai ke dinding. Kau perlu tahu, rantai itu sangat utuh memasung kau di sini. Ah, darah di kepala kau nampaknya membuak-buak.

Hahaha. Kau mahu menyuap gadis itu? Berapa? $2.6 billion? Kau rasa cukupkah? Kau lupa agaknya. Derita dan azab yang dia rasakan selepas apa yang kau lakukan lebih dari nilai itu. Lebih dari apa yang kau mampu.

Oh, gambar di dinding. Gambar kau bersama mereka, bukan? Itukah yang membuatkan kau terduduk di sudut tadi? Kau tidak perlu risau. Cerita kau, berakhir di sini. Esok, kau takkan bangkit dari lenamu malam ini, selamanya. Ini adalah penghujung jalan, tempat menyaksikan kau rebah.

Cukuplah setakat ini. Biarlah Izzati melaksanakan tugas terakhirnya malam ini. Selamat malam, Tuan Presiden.

*****

Kertas muka depan akhbar atas meja itu melayang-layang dibawa angin kencang, jatuh tepat di hadapan seorang lelaki berkot hitam labuh dan fedora di kepala. Lelaki itu menatap tajuk utamanya. Dia tersenyum, sinis.

PRESIDEN MATI SESAK NAFAS DIHIMPIT ISTERINYA YANG GENDUT.

No comments:

Post a Comment