1 Jul 2015

KARKAS #191: GORILLA PUJAAN

Pagi itu aku bangun dengan sakit kepala. Mungkin akibat kesan sampingan alkohol yang aku teguk dengan jumlah yang banyak semasa menonton pertunjukan sarkas semalam; pening.

Entah macam mana aku sampai di rumah aku ini pun aku tidak tahu. Yang penting, samada aku sedar, mabuk atau mimpi, semalam aku saksikan mahluk yang seperti aku idam idamkan dalam khayalan zaman kanak kanak aku.

Yang lebih mengejutkan, makhluk itu berada di hadapan pintu sekarang; merenung tajam mataku.

"Mati tak mamat semalam tu?" Soal aku pada dia yang tercongok senyum di hadapan pintu.

"Bakal." Jawabnya mudah.

Dalam selingan jawabnya itu, aku renungkan setiap helai bulu yang melitupi badan dan mukanya, bagai mimpi jadi realiti. Dengan mudah dia merodok pisau ke dadaku; aku terima dengan gembiranya.

Hairannya, tidak aku melenting mahupun mengamuk, tapi aku seolah akur nyawaku berakhir di tangan Gorilla pujaan aku selama ini.

"Untuk kau gorilla. Untuk kau." Aku ucap berkali-kali, tanda setuju.

***

No comments:

Post a Comment